Det er ikke mer enn et drøyt år siden Norwegian kjempet i domstolene for å overleve pandemien. Nå har det norske lavprisselskapet nettopp bestilt masse nye fly, lagt bak seg en årelang konflikt med Boeing og rigger seg for en skokk ferielystne nordmenn som vil slikke sol i utlandet.

I mai måned, den siste måneden før den superviktige sommersesongen for alvor starter, fløy Norwegian 1,6 millioner passasjerer. Det er en økning på 16 prosent fra forrige måned.

– Vi nærmer oss raskt høysesongen, og fortsetter den planlagte økningen i ruteprogrammet for å imøtekomme etterspørselen. Til tross for kapasitetsutfordringer ved enkelte flyplasser, gjennomfører vi nær 100 prosent av de 400 daglige flyvningene vi har satt opp, og det med høy grad av punktlighet, sier toppsjef Geir Karlsen i en melding.

Bestillingene frem mot sommeren fortsetter å øke, opplyser selskapet.

Fyller mer

Fyllingsgraden, altså hvor mange av flyets seter som er fylt opp, var på 79,2 prosent i mai. I måneden før var fyllingsgraden 78,7 prosent.

Den totale kapasiteten (ASK), som forteller hvor mange kilometer per sete som er fløyet i en gitt periode, var 2459 millioner setekilometer i mai. Den faktiske passasjertrafikken, der man kun regner med de setene som hadde passasjerer, var på 1947 millioner setekilometer.

Billettinntekter per fløyet passasjerkilometer – det som på luftfartslingo kalles yield – var 0,59 kroner i kvartalet. Den totale yielden var 0,72 kroner.

Norwegian hadde i snitt 64 fly i drift i mai.

Store flykjøp

Nylig varslet Norwegian at det har inngått en avtale med Boeing om kjøp av 50 stykk 737 Max-fly, i tillegg til opsjon på ytterligere 30 fly. Norwegian vil i stor grad eie flyene selv.

– Dette er den delen av en restrukturering av selskapet som sto igjen. Dette var den siste brikken, sa toppsjef Geir Karlsen til DN i forbindelse med storavtalen.

Dersom Norwegian utøver opsjoner og kjøper alle de 80 flyene vil det norske flyselskapet nærme seg opp mot hundre fly i flåten.

Norwegian-aksjen har steget rundt tre prosent hittil i år. Til sammenligning har konkurrenten SAS falt rundt 40 prosent. Tirsdag varslet den svenske regjeringen, som sammen med den danske regjeringen er en stor eier i kriserammede SAS, at Sverige ikke vil tilføre ytterligere kapital og ikke vil være langsiktig eier i flyselskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.