Norwegian la torsdag frem trafikktall for januar. Det viser en nedgang i antall passasjerer på 96 prosent til 74.224 passasjerer på ett år.

Selskapet publiserer månedlige trafikktall og sammenligner med aktiviteten i samme periode året før. Siden nedstengningen av samfunnet 12. mars i fjor og stengte grenser til utlandet har det meste av flyene stått parkert.

De siste ti månedene har Norwegian hatt en nedgang i antall passasjerer på mellom 90 og 99 prosent – sammenlignet med et normalår.

– Pandemien fortsetter å påvirke driften vår negativt i januar. Smittesituasjonen og reiserestriksjoner gjør at færre kan eller vil reise nå, men vi håper og tror dette kan forandre seg frem mot sommeren. Vi gjør alt vi kan for at Norwegian skal komme styrket og mer konkurransedyktig ut av reorganiseringen selskapet er i, og vi ser frem til å ønske flere kunder velkommen om bord i tiden fremover, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram.

Norwegian kutter mest

Blant annet har Norwegian innstilt alle flyvninger på langdistanse siden midten av mars i fjor, og endte med å legge ned den delen av virksomheten for godt i januar i år. Av totalt 140 fly, har bare seks-syv fly vært i normal drift de siste månedene. Målet er å gjenoppstå med vel 50 fly etter korona.

Til sammenligning har rivalen SAS – som fikk tilførsel av 12 milliarder svenske kroner i friske penger fra statlige eiere i fjor høst – holdt langt flere av flyene i luften. SAS hadde cirka 50 av 135 fly i drift ved siste opptelling i januar i år. Begge selskapene sliter med store tap og uvanlig mange tomme seter på nesten alle flyvninger.

Blir avklart før påske

Norwegian kjemper for å overleve i irsk og norsk domstol, og en avklaring med kreditorene om store kutt av gjelden er ventet å komme i mars eller tidlig i april.

Samtidig – og delvis før prosessen i domstolene er avsluttet – skal Norwegian forsøke å hente cirka 4,5 milliarder kroner i frisk kapital fra nye investorer, og staten har sagt ja – på visse betingelser – til å bidra med inntil 1,5 milliarder kroner i form av hybridkapital – en mellomting av gjeld og egenkapital – til selskapet. Pengene vil i så fall komme som et evigvarende hybridlån, men med gradvis økende rente, som gjør at Norwegian har stor fordel av å innfri den statlige krisehjelpen så fort som mulig.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.