Allerede søndag kom meglerhuset ABG Sundal Collier med en fersk analyse av Norwegian-aksjen. Kursmålet ble jekket ned fra 39 til 37 kroner, og en holdanbefaling ble opprettholdt.

Det var ikke den største nyheten som lå i analysen.

Aksjen ned 15 prosent

Analytiker Petter Nystrøm peker på faren for at eierne i flyselskapet enda en gang må inn med frisk kapital for å redde selskapets økonomi.

«Vår hovedbekymring er selskapets likviditetssituasjon, hvor selskapet hadde 3,1 milliarder kroner i kontanter ved utgangen av 2019, sammenlignet med vårt estimat på fem milliarder kroner,» skriver Nystrøm i analysen.

Norwegian-aksjen falt tidlig mandag ni prosent – i et bekmørkt aksjemarked og frykten for spredning av koronavirus. Fallet fortsatte, og Norwegian-aksjen endte ned nesten 15 prosent til like under 31 kroner.

Også andre store flyselskaper i Europa falt kraftig.

Frykter ny pengenød

Nystrøm sier i en kommentar at Norwegian la frem en skuffende utvikling i 2019-resultatet for drøyt en uke siden.

Finansielle problemer hos Norwegian de siste to årene har skapt en spesiell pengeknipe, fordi aktører som formidler penger mellom kredittkortselskapene og butikkene – såkalte innløsere – har holdt tilbake penger frem mot avreise.

– Selskapet må få orden på arbeidskapitalen sin. Det er den store utfordringen her, og det ser litt mørkere ut enn hva vi trodde for noen uker siden, sier Nystrøm til DN.

Når penger holdes tilbake, så betyr det at selskapets såkalte arbeidskapital øker – det bindes altså opp for mye kapital.

Det er ukjent hvor mye penger som holdes tilbake – og som dermed rammer Norwegians likviditet. Men selskapets fordringer har økt med tre-fire milliarder kroner på ett år, og en viktig forklaring er at et milliardbeløp holdes tilbake.

Han mener derfor det er fare for at Norwegian må hente frisk egenkapital i løpet av året.

«Selskapet må adressere den negative utviklingen i arbeidskapital, spesielt med tanke på at selskapet har gjeldsforfall på 600 millioner kroner og levering av to Boeing Dreamliner-fly estimert til å koste én milliard kroner i første kvartal 2020,» skriver Nystrøm i analysen.

Norwegian har allerede hentet cirka 5,5 milliarder kroner i tre omganger de siste to årene.

Koronavirus rammer alle

Selskaper som Air France-KLM, tyske Lufthansa, SAS og det irske lavprisselskapet Ryanair var ned mellom 7,5 og ni prosent kort tid etter åpning mandag.

– Frykten for koronaviruset rammer også Norwegian-aksjen i dag?

– Ja, det kommer i tillegg, både for Norwegian og andre aktører. Det skal ikke bli så mye verre før vanlige folk utsetter feriereisen sin, sier Nystrøm.

ABG Sundal Collier skriver videre at de er overrasket over verdsettelsen i aksjen, og peker på at selskapet er priset til 12 prosent rabatt mot Ryanair og EasyJet basert på selskapsverdi (EV) og inntjening i 2020, ifølge TDN Direkt.

«Selskapsverdi mot driftsresultatet (EV/Ebit) for 2020 har en multippel på 34 ganger driftsresultatet, mens konkurrenter har en multippel på 12. Av en eller annen grunn har markedet akseptert dette,» skriver Nystrøm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.