Det melder Esa i en pressemelding tirsdag morgen.

– Esa har handlet raskt for å godkjenne garantiordningen. I disse krevende tider har pandemi-relaterte tiltak høyeste prioritet. Det gode samarbeidet med norske myndigheter og EU-kommisjonen bidro til en rask beslutning fra vår side, sier Esas president Bente Angell-Hansen i meldingen.

Tiltaket ble notifisert av norske myndigheter 30. mars og godkjent av Esa samme dag. Med dette vedtaket godkjenner ESA at det gis offentlige garantier til flyselskaper for å dekke likviditetsbehov selskapene har som følge av koronavirusutbruddet, heter det i meldingen.

Som kjent har norske myndigheter allerede lagt frem en krisepakke til norske flyselskaper, der Norwegian kan få opptil tre milliarder kroner i kreditt dersom visse vilkår bli oppfylt. Hele pakken er på totalt seks milliarder kroner, og skal fordeles mellom nevnte Norwegian, Widerøe, SAS og andre selskaper.

Skal organiseres gjennom Garantiinstituttet for eksportkreditt

– Nærings- og fiskeridepartementet har siden enigheten på Stortinget jobbet på spreng sammen med GIEK, Esa og eksterne rådgivere for å få dette til, sier næringsminister Iselin Nybø i en pressemelding.

Ordningen organiseres gjennom Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK).

- Den skal bidra til at flyselskapene kan få tilgang til finansiering i markedet og til at norsk luftfart opprettholdes gjennom en økonomisk krevende periode, sier Nybø.

Garantiordningen har vært avhengig av Esa-godkjennelse, noe den altså nå har fått. Under ordningen vil staten garantere for opptil 90 prosent av lånene til selskapene, mens de resterende ti prosentene av risikoen må dekkes av en kommersiell motpart.

Utfordrende for Norwegian

Soliditetskravet som stilles til selskapene har vist seg å være utfordrende for Norwegian, da selskapet er tynget i gjeld. Forrige uke ble det imidlertid klart at Norwegian har sikret lånegaranti for ti prosent fra to banker.

Finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian sa til DN at garanti fra bankene på ti prosent er sikret, og i dette tilfellet skal de også bidra med kapitalen. Så pengene er på vei, men det er papirarbeidet som gjenstår, ifølge Karlsen.

Lånene deles ut i tre faser, og de første 300 millionene setter Norwegian i stand til å jobbe mot å oppfylle kriteriene for neste fase. Det kriserammede selskapet opplyser at de jobber med Garanti-instituttet for eksportkreditt samt Nærings- og fiskeridepartementet for å klargjøre hvilke krav de må oppfylle, og vil oppdatere markedet så fort dette er på plass.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.