Fra sommerhuset på den spanske ferieøya Mallorca følger investor Per G. Braathen (53) nøye med på virksomheten i det heleide Braathens Aviation, der flyselskapet Malmö Aviation utgjør mesteparten.

Den intense kampen om svenske flypassasjerer i konkurranse med SAS og Norwegian gjør ham frustrert.

– Snart er det billigere å fly enn å ta flytoget fra Stockholm til Arlanda. Mine konkurrenter er ekstremt aggressive på pris fordi det er stor overkapasitet i markedet. Med de billettprisene vi ser på svensk innenriks, så tror jeg ingen av dem tjener penger, sier Braathen.

Braathens Aviation gikk så vidt med overskudd ifjor og dette året har startet omtrent som fjoråret med et svakt første kvartal. Hovedårsaken er fallende billettpriser.

Ti nye fly

Om vel ett år får Malmö Aviation levert de første av ti Bombardier CSeries-fly med listepris på 3,5 milliarder kroner. Flyselskapene får vanligvis mellom 30 og 50 prosent rabatt og fordi Braathen er første kunde på den nye modellen er det sannsynlig at prisen ligger på rundt to milliarder kroner.

Ifjor sa Braathen til DN at han var i ferd med å innbetale rundt 400 millioner kroner i forskuddsbetaling.

Nå forbereder han resten av finansieringen.

– Vi har betalt rundt 20 prosent av flyene med egenkapital og et obligasjonslån. Resten betales ved levering, sier han.

Hvis flyvirksomheten skal finansiere de nye flyene, så er det på det rene at lønnsomheten må øke.

– Hvor mye?

– Store deler av kjøpet skal finansieres med statlig eksportkreditt fra Canada. Jo bedre resultat jeg får, jo lavere rente betaler jeg.

– Klarer virksomheten å tjene penger i år?

– Vi jobber hver måned for å få det til og markedet er uforutsigbart. Nå ser det slik ut, men alt kan ryke i fjerde kvartal, sier Braathen.

I 2012-regnskapet til Braathens investeringsselskap Braganza as kom det frem at det hadde 1,3 milliarder kroner i egenkapital og 600 millioner kroner i kontanter. Fjorårets tall er ikke klare.

Vil ikke kutte

Det er lavere billettpriser som har tæret på lønnsomheten i Malmö Aviation, som flyr fra kortbaneflyplassen Bromma like utenfor Stockholm til Göteborg, Malmø, Umeå og Östersund.

Enn så lenge blir de ansatte spart for store kostnadskutt.

– Vi har et ok lønnsnivå og skal heller se på effektiviseringer i alle avdelingene. Omfattende innsparinger i form av kostnadskutt har jeg ikke tro på, sier Braathen.

De nye Bombardier-flyene er ett år forsinket fra fabrikken i Montreal. De vil få 40 prosent lavere drivstofforbruk enn dagens Braathens-fly og ha lavere vedlikeholdsutgifter.

– Det er to viktige fordeler, mens de flyene har høyere finansieringskostnader. I et par år vil vi ha ekstrakostnader ved innfasing av de nye flyene.

Tror på vendepunkt

Håpet er at det vil tvinge seg frem en større lønnsomhet i markedet innen den tid. Nylig meldte SAS at årets resultat vil bli omtrent én milliard svenske kroner svakere enn ventet og at et overskudd er lite sannsynlig.

Også Norwegian har levert svakere resultater grunnet fallende billettpriser.

– På et tidspunkt må det komme tilpasninger av setekapasiteten, ellers vil et av selskapene falle fra, mener Braathen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.