Den europeiske flyfabrikken Airbus markerte en milepæl i utviklingen av nye flymodeller torsdag. Ved 12-tiden torsdag tok det nye passasjerflyet Airbus A320neo av fra flyplassen i Toulouse i Sør-Frankrike.

Flyet er neste generasjons kortdistansefly fra Airbus og ankronymet «neo» står for «new engine option». Av nyvinningene skal ny motorteknologi, lettere materialer, ny flykabin og ny vingedesign føre til 20 prosent lavere drivstofforbruk sammenlignet med dagens A320-modell, opplyser fabrikken.

Flyet er bestilt av både SAS og Norwegian.

SAS bestilte 30 fly av typen A320neo i juni 2011 og får det levert fra og med 2016.

Norwegian bestilte 100 A320neo da det la frem en gigantordre på tilsammen 220 Boeing- og Airbus-fly i januar 2012. Disse blir levert til Norwegian fra og med 2016. Norwegian har senere sagt at flyene delvis skal brukes selv, mens andre fly blir leaset ut gjennom et dattselskap for flyleasing i Irland.

Testprogram

Torsdagens flytur varte i to og en  halv time. Dermed sparkes det igang et testprogram på 4000 flytimer det neste året.

Etter den første flyturen sier Airbus at de er i rute til å nå utlevering av de første flyene til kunder fra fjerde kvartal 2015. Den første kunden på Airbus A320neo er flyselskapet Virgin America i USA.

I en pressemelding skriver Airbus at det har fått over 3200 ordre fra 60 fly- og leasingselskaper på det nye flyet. Det gir en markedsandel på 60 prosent, når ordremassen sammenlignes med  amerikanske Boeing og deres neste generasjon fly, Boeing 737 Max. Det skal leveres til første kunde, Southwest Airlines, i 2017.

Les også:

Derfor kan F35 bli Norges siste bemannede kampfly

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.