Flybransjen er hardt rammet av koronakrisen, og regjeringen jobber på spreng med krisetiltak.

Tirsdag har aksjekursen i kriserammede Norwegian bykset mer enn 20 prosent etter børsåpning, etter at NTB skrev om en «uformell diskusjon» i de politiske miljøene om å kjøpe seg inn i Norwegian for å sikre at flyselskapet overlever koronakrisen.

Slik så det ut da Skandinavias flytrafikk bråstoppet
Koronapandemien har gitt katastrofale følger for flytrafikken over Gardermoen.
01:05
Publisert:

Norwegian har gått med milliardunderskudd i flere år på rad – blant annet grunnet en massiv og kostbar satsing på langdistanseruter. I tillegg har det vært tekniske problemer med helt nye flymodeller: Det meste har vært utenfor selskapets kontroll, men selskapet har tatt en stor finansiell og operasjonell risiko.

I år hadde Norwegian håp om å gå med overskudd – men så rammet koronakrisen. Selskapet har en skyhøy gjeld, og er spesielt utsatt for å gå tom for penger. Aksjekursen er ned nær 80 prosent i år.

Advarsel fra SV

– Staten har jo ingen interesse av å kjøpe et selskap med enorm gjeld og masse spekulasjon rundt, sier Torgeir Knag Fylkesnes, nestleder i både SV og næringskomiteen på Stortinget.

Fylkesnes peker på at Norwegian har tatt høy finansiell risiko over flere år.

– Å gå inn å handle i et selskap som er spekulert opp, sier seg selv at er helt uinteressant.

Han legger til:

– Vi er interessert i å skaffe kompetanse og materiellet som flyselskapene representerer, til å holde i gang avgjørende infrastruktur. Om det skjer gjennom et konkursbo med vesentlig lavere pris, eller på annet vis, vil være en annen del av vurderingen.

Torgeir Knag Fylkesnes, næringspolitisk talsperson i SV.
Torgeir Knag Fylkesnes, næringspolitisk talsperson i SV. (Foto: Gunnar Lier)

DN har vært i kontakt med flere sentralt plasserte opposisjonskilder på Stortinget. De understreker at eventuelle tiltak fra Stortingets for å hjelpe flyselskaper må handle om helheten, og ikke enkeltselskaper.

Én kilde mener at om det skulle være aktuelt med oppkjøp i enkeltselskaper, så måtte det forslaget eventuelt komme fra regjeringshold siden det er børssensitivt og teknisk komplisert.

Leder Mudassar Kapur (H) i finanskomiteen sier om krisen i flybransjen:

– Vi vurderer hvilke tiltak som vil være treffsikre og hensiktsmessige. Jeg kan ikke gå inn på hvilke tiltak som diskuteres. Det jeg kan si, er at statsministeren har vært svært tydelig på at vi vil gjøre det vi kan for å ta vare på jobber og velferd.

«Lå an til tidenes sommer»

Norwegian vil ikke kommentere spekulasjoner om hvorvidt staten kan gå inn som eier.

– Vi ønsker ikke å gå i noen debatt med representanter fra myndighetene som så langt heldigvis har vært tydelige på at de ønsker å gjøre det som må til for å trygge kritisk norsk infrastruktur, verdiskaping og arbeidsplasser fremover, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.

Han legger til:

– Norwegian hadde gjennom en rekke egne kostnadsreduserende tiltak langt på vei jobbet seg gjennom de finansielle utfordringene før denne situasjonen inntraff. Selskapet lå an til tidenes beste sommer noensinne og hadde varslet markedet om et overskudd i 2020, sier han.

Men:

Selskapet hadde ved nyttår fortsatt til gode å vise lønnsomhet. Dessuten var netto rentebærende gjeld på mer enn 58 milliarder kroner, og likvide midler på drøyt tre milliarder kroner.

Advarer mot kjøp

Knut Morten Johansen er direktør for samfunnskontakt i SAS og reagerer slik på saken om at staten kan vurdere kjøpe aksjer i Norwegian:

– Vi forutsetter at myndighetene går inn for likeverdige prinsipper når det gjelder løsninger for luftfarten, herunder også finansielle modeller og tiltak som må være tilgjengelig for alle. Det har vært vårt budskap hele veien, og har sånn sett ikke endret seg, sier Johansen.

Widerøe-sjef Stein Nilsen sier det haster med tiltak som hjelper alle aktørene:

– Vi forutsetter at de tiltak som implementeres treffer luftfarten på en konkurransenøytral måte, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.