– Vi kommer til å sende regningen for ekstrakostnader til Boeing. Andre detaljer rundt det finansielle vil eventuelt bli synliggjort i forbindelse med fremleggelse av resultater for første kvartal, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.

Det er det eneste Norwegian vil si om konsekvensene av at luftfartsmyndigheter over hele verden har satt Boeings 737 Max-fly på bakken etter to tragiske flystyrter.

Boeing jobber nå med å finne en løsning, mens flyselskapene kjemper for å håndtere passasjerer og ruter etter å ha mistet flykapasiteten. Det gir store effekter, skal en tro amerikanske Southwest Airlines og TUI, som begge har kommet med varsel til børsene om tap i milliardklassen denne uken. Southwest Airlines har en flåte på 34 Max-fly, TUI har 15, mens Norwegian har 18 – og planer om å øke kraftig.

Ifølge prospektet som ble lagt frem i forbindelse med forrige kapitalinnhenting skal Norwegian ta levering av totalt 16 Max-fly i 2019, ytterligere 12 stykker i 2020 og 64 stykker fra 2021 og utover. Dermed vil Norwegian ha totalt 92 Max-fly.

Begge må leie fly

Alle Norwegians fly står på bakken. En del av dem skal erstattes av andre fly i flåten, blant annet 787 Dreamliner-fly. Resten – mellom fem og ti fly – må leies inn med mannskap fra andre aktører.

Det er også TUIs strategi. Selskapet planlegger å leie inn fly og sier at det, sammen med høyere drivstoffkostnader knyttet til innleie, er hovedårsakene til at driftsresultatet ventes å bli negativt påvirket med 200 millioner euro. Det gir en smell på 1,9 milliarder kroner på grunn av de 15 flyene.

Sandaker-Nielsen vil ikke si noe om hvorvidt det kan komme et resultatvarsel fra Norwegian.

Norwegian-aksjen var ned rundt fire prosent på Oslo Børs fredag.

Norwegian har på få år betalt over tre milliarder kroner for å leie reservefly – enten grunnet problemer med langdistanseflyet Boeing 787 Dreamliner eller mangel på fly og piloter i Europa. Leie av fly og mannskap kan igjen koste selskapet et hundretall millioner kroner i sommer.

Ståltro på lønnsomhet i 2019

Så langt er det ikke klart om Boeing tar hele eller deler av regningene knyttet til Max-problemene. 25. april legger Norwegian frem resultater for første kvartal. Da vil det trolig bli klart hva problemene kan koste flyselskapet.

Konsernsjef Bjørn Kjos har sagt at Norwegian skal være lønnsomme i 2019 etter mange år med kraftig vekst. Han viker ikke fra strategien.

– Som Bjørn selv gjentok tidligere denne uken, er målet å være lønnsomme i 2019. Vi er for eksempel godt i gang med en rekke kostnadsbesparende tiltak som tidligere annonsert, sier Sandaker-Nielsen.

Må kutte avganger i ny rute

Det er intet nytt fra luftfartsmyndigheter om når Max-flyene kan begynne å frakte passasjerer igjen.

– Vi avventer informasjon fra europeiske luftfartsmyndigheter og planlegger ruteprogrammet fremover uten Max-fly for å sikre at kundenes reiseplaner kan opprettholdes. Det gjør vi ved å slå sammen flyvninger, sette inn Dreamlinere på enkelte ruter og leie inn fly fra andre selskaper, sier Sandaker-Nielsen.

Blant annet har Norwegian blitt nødt til å redusere antall avganger på sin debutrute til Canada som åpner søndag. Ruten går mellom Dublin og Hamilton nær Toronto og skulle benytte 737 Max-fly. I utgangspunktet skulle den gå daglig, men vil i stedet bli fløyet fire ganger ukentlig, ifølge Check-in.dk. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.