Rettelse: DN meldte først at alle de Norwegian-ansatte i Sverige har fått varsel om oppsigelse. Det riktige er at alle kabinansatte har fått oppsigelsesvarsler. Selskapet sier det er i samtaler med pilotforeningen.

Terminalen på Bergen lufthavn Flesland er nesten tom for folk, og de fleste butikkene er stengt. Mandag var det 15 passasjerer som tok SAS’ morgenfly over fjellene fra Oslo, og noen flere betalende kunder var med på returen til hovedstaden. Flyene som går, er bestilt av staten for å knytte Norge sammen i koronakrisen.

Det er nærmest unntakstilstand i bransjen, og foreløpig har det meste av hjelpen fra staten kommet i form av lånegarantier og avgiftskutt – men det meste av inntektene er borte.

Det var 15 passasjerer med på SAS' morgenfly fra Oslo til Bergen mandag – som er en del av ruteprogrammet staten har bestilt og betaler for i krisen.
Det var 15 passasjerer med på SAS' morgenfly fra Oslo til Bergen mandag – som er en del av ruteprogrammet staten har bestilt og betaler for i krisen. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

Tillitsvalgte hos de tre store flyselskapene i Norge – Widerøe, Norwegian og SAS – ber myndighetene komme med en ny krisehjelp for å hindre at flere aktører blir helt eller delvis borte fra kartet.

– Det er klart at folk er urolige for jobben sin. Og vi er fullt klar over at vi bare har sett starten på denne krisen, sier Endre Kleiven, hovedverneombud og styrmann i Widerøe.

Styrmann og hovedverneombud Endre Kleiven i Widerøe gjorde seg mandag klar for å fly passasjerer fra Bergen til Tromsø. De uftfartsansatte er bekymret for fremtiden til bransjen hvis det ikke kommer ny nødhjelp fra staten.
Styrmann og hovedverneombud Endre Kleiven i Widerøe gjorde seg mandag klar for å fly passasjerer fra Bergen til Tromsø. De uftfartsansatte er bekymret for fremtiden til bransjen hvis det ikke kommer ny nødhjelp fra staten. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

En bølge av oppsigelser

Mandag kom beskjeden om at det Per G- Braathen-eide flyselskapet BRA i Sverige setter flyene på bakken, gir over 600 ansatte oppsigelse og ber om konkursbeskyttelse. Også Norwegian melder nå at alle de kabinansatte i Sverige har fått varsel om oppsigelse. Selskapet sier det er i samtaler med pilotforeningen.

Samlet sier de to selskapene opp nær 1000 ansatte.

På Bergen lufthavn Flesland står Norwegian-fly langtidsparkert under koronakrisen.
På Bergen lufthavn Flesland står Norwegian-fly langtidsparkert under koronakrisen. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

I Bergen tok Endre Kleiven mandag imot passasjerer på en flyvning til Tromsø, og sier de ansatte tar situasjonen ganske ulikt.

– Alle er stolte av jobben, og glade for at samfunnet ser nytten av at vi holder Norge sammen, sier han.

Blant norske piloter og kabinansatte er det uro for hvor mange som har jobb i fremtiden.

– De flyvende vet at det tar tid før markedet er tilbake som normalt, selv om samfunnet gradvis åpner opp, sier Kleiven.

SAS sa forrige uke at det trengs påfyll av egenkapital for å komme gjennom krisen hvis passasjerene uteblir inn i den viktige sommersesongen.

SAS mister et milliardbeløp i billettinntekter som må tilbakebetales til kundene når flyene kanselleres. Norwegian hadde før krisen cirka 11 milliarder kroner utestående hos kundene – men disse pengene har vært parkert hos kredittkortaktører.

De ansatte ber om en ny krisepakke for å sikre norske arbeidsplasser.

«Et være eller ikke være»

Frykten er at markedet overlates til utenlandske aktører og billigere arbeidskraft.

– Nordmenn vil få direkteruter til utlandet også etter krisen, men spørsmålet er om det skjer med norske flyselskaper og norsk mannskap. Beslutningene som tas nå, handler om et «være eller ikke være» for det meste av norsk luftfart, sier Kleiven.

SAS-kaptein Frode Svanes er blant pilotene med mest erfaring som fortsatt flyr mens markedet er nesten borte. Mandag hadde han 15 passasjerer fra Oslo til Bergen – og rundt 50 på returen.
SAS-kaptein Frode Svanes er blant pilotene med mest erfaring som fortsatt flyr mens markedet er nesten borte. Mandag hadde han 15 passasjerer fra Oslo til Bergen – og rundt 50 på returen. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

Han legger til:

– Avgiftsnivået må være lavere når vi skal fly som normalt igjen. Det vil ta tid å bygge opp en krigskasse for å håndtere en lignende krise i fremtiden.

Norwegian jobber på spreng med å oppfylle økonomiske krav for å ta i bruk en statlig krisepakke på inntil tre milliarder kroner. Det gjeldstyngede selskapet har sendt ut varsel om oppsigelse til alle ansatte i Sverige.

– Reglene for permittering er annerledes i Sverige, der arbeidsgiver blant annet pålegges å dekke en stor andel av de ansattes lønn. De oppsagte er sikret å komme tilbake i jobb når aktiviteten tar seg opp igjen. Den retten har de i 12 måneder, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.

Norwegian har rundt 800 ansatte i Sverige.

OSM Aviation – som har 380 kabinansatte for Norwegian i Sverige – har sendt ut oppsigelser til alle.

– Mange lurer på det med luften i kabinen, og den blir skiftet ut 20–30 ganger i timen, sier SAS-pilot Frode Svanes. Han er ikke bekymret for å bli smittet om bord.
– Mange lurer på det med luften i kabinen, og den blir skiftet ut 20–30 ganger i timen, sier SAS-pilot Frode Svanes. Han er ikke bekymret for å bli smittet om bord. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

Hovedverneombud Nils Henrik Sanner i Norwegian sier:

– Mange ansatte synes dette er sjokkartet, fordi det har gått så fort. Bransjen trenger nødhjelp for å komme i gang igjen, om vi skal ha en levedyktig bransje i fremtiden.

Av rundt 700 Norwegian-piloter i Norge, er det rundt 100 igjen som flyr på ruter staten har bestilt.

Resten av dem er permittert.

Er bekymret for de yngste

SAS-kaptein Frode Svanes har jobbet 30 år i selskapet, og har aldri opplevd en lignende krise. I 2010 gjorde askeskyer fra Island at de fleste flyene ble satt på bakken, men:

– Det varte bare i noen dager. Dette er noe helt annet, sier Svanes.

Han er ikke redd for luften om bord – den skiftes ut kontinuerlig gjennom luftfiltre – men ser at kundene skyr flyreiser.

SAS har drøyt 4000 ansatte i Norge, og nærmere 40 prosent av SAS’ samlede virksomhet er i Norge eller ruter fra Norge til utlandet.

– Det som bekymrer de fleste nå, er hva som kommer i bakkant av krisen, sier Svanes.

SAS-piloter har akseptert å jobbe i 38 prosent av full stilling – men piloter ansatt etter 2013 er helt permittert. Det samme gjelder pilotene på langdistanse.

– Det er mange unge kolleger i etableringsfase og med små barn, og jeg forstår godt at de frykter for fremtiden, sier Svanes.

Hovedverneombud Jo Sirum i SAS tror piloter og kabinansatte er villig til en dugnad i form av redusert arbeidstid også når samfunnet kommer i gang, og med begrenset aktivitet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.