Luftfartskonsernet IAG, som blant annet eier British Airways, la frem halvårstall fredag. Selskapet, som i fjor meldte en interesse for å by på Norwegian, melder at det ikke aktivt ser på muligheten for oppkjøp nå.

IAG-sjef Willie Walsh sier på en investorkonferanse at IAG «ikke aktivt følger noen oppkjøpsmuligheter» for øyeblikket og at selskapet i stedet «vil returnere overskuddskapital til eierne» i form av utbytte.

Kjøpte, og solgte

I januar i år meldte IAG at det likevel ikke ville by på Norwegian, og solgte deretter en aksjepost i Norwegian.

Fredag argumenterte Walsh med at det blir tøffere for mellomstore aktører å overleve, fordi lønnsomheten i det europeiske markedet er synkende.

– Jeg tror ikke alle operatører som er her i dag vil være her på samme tidspunkt neste år. Vi vil bruke mulighetene til å ekspandere i nye markeder når andre må gi opp, sier Walsh.

Senere i 2019 har flere spanske medier spekulert i at IAG fortsatt skal være interessert i Norwegian, men begge selskapene har avvist at det er aktuelt nå.

– Walsh har vært klar på at IAG skal vokse organisk, og det sendte et tydelig signal at selskapet ønsker å kjøpe inntil 200 nye fly. Fredagens spekulasjoner er i så måte i strid med det Walsh har uttalt ganske nylig. Det eneste som kan tale for det motsatte, er hvis IAG vil kjøpe nye fly bare for å erstatte gamle – og likevel ser på mulige oppkjøp for å vokse raskere, sa Danske Bank-analytiker Martin Stenshall da spekulasjonene kom opp igjen.

Aksjen kom tilbake

Norwegian-aksjen var på det meste ned cirka fem prosent på Oslo Børs fredag formiddag, på en generelt svak børsdag. Fredag ettermiddag var nedgangen rundt ett prosent.

Siden 24. juli har IAG igjen vært i en posisjon til å vurdere bud på Norwegian, etter en karantene fra børsmyndighetene på et halvt år.

Spansk-britiske IAG har hovedkontor i London, og eier flyselskapene British Airways, spanske Iberia og lavprisselskapene Vueling og Level.

Norwegian-aksjen har falt 61 prosent siden nyttår, og er ned 71 prosent det seneste året.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.