Samme år som Flyviking-gründer Ola O.K Giæver jr. både etablerte og avviklet sitt eget flyselskap, endte hans holdingselskap Giæver Holding as opp med et resultat før skatt på minus 16,6 millioner kroner.

Det er en solid nedtur fra året før, da selskapet sto oppført med et resultat før skatt på 19,2 millioner kroner. Giæver jr. eier 50 prosent av det familieeide holdingselskapet. De resterende 50 prosentene eies av John Giæver.

I 2017 endte selskapet opp med et driftsresultat på minus 27.011 kroner. I mars samme år startet Giæver jr. opp flyselskapet Flyviking for å gi hans tidligere arbeidsgiver, Widerøe, konkurranse på flystrekningene i Nord-Norge.

I desember kom pressemeldingen om at flyselskapet hadde bestemt seg for å legge ned driften. I januar satt Giæver bak spakene som Flyviking-pilot på den siste flyvningen fra Bodø til Tromsø.

– Det er en mening med alt. Vi gikk på trynet, men skal reise oss igjen, uttalte piloten og gründeren til DN den gangen.

Utelukket ikke comeback

Den gang hintet han om et mulig «comeback» og utelukket ikke at han hadde planer om å vende tilbake til flybransjen eller at han kom til å investere mer.

– Ja, dette tror jeg er fremtiden, uttalte han til DN i januar.

Under er Giæver på Eggemoen flyplass i januar i år for ser på et propellfly fra den sveitsiske fabrikken Pilatus Aircraft.

Dette flyet vil Flyviking-gründeren erobre Nord-Norge med – igjen
Ola Giæver har funnet en flymodell i Sveits og vil tilbake på kortbanenettet.
00:55
Publisert:

Like før etableringen av Flyviking i 2017 gikk Giæver jr. inn med mellom 40–50 millioner kroner i morselskapet Viking Air Norway. Senere tok skipsreder og fiskebåtreder Ola A. Olsen kontroll og bladde opp 60 millioner kroner i tiden før Flyviking ble lagt ned.

I Viking Air Norway årsregnskap kommer det frem at morselskapet endte opp med et driftsresultat på minus 57.120 kroner og et underskudd på 123 millioner kroner før skatt i 2017.

Ved utgangen av 2017 eide selskapene Giæver Holding as og Giæver Invest henholdsvis 16,2 og 18,7 prosent av aksjene i selskapet. De resterende 63,8 prosent var eid gjennom Olsens selskap Ryggefjord.

Satser på nytt

I mai ble det klart at Olsen var klar til å satse på nytt i flybransjen da han kjøpte opp svenske Nextjet, et flyselskap som gikk konkurs i mai. Det svenske flyselskapet ble kjøpt opp av Olsens heleide selskap NextMove, som senere har byttet navn til Leap og har i dag et par flyvninger i Skandinavia. Olsen er i dag styreleder i norske Air Leap, hvor Heine Richardsen sitter som administrerende direktør. Han var tidligere sjef for FlyViking.

Da oppkjøpet ble kjent, var Giæver jr. svært hemmelighetsfull på om han var en del av de nye planene.

– Si det! Jeg kan ikke si noe, du får spørre Olsen, uttalte Giæver i mai.

DN har stilt Giæver flere spørsmål om årsregnskapet, om han er med i disse planene og om han er i ferd med å satse på nytt. I en epost svarer han like hemmelighetsfullt:

– Vil ikke kommentere akkurat nå, men senere. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik når du gjennom til toppene: – Det er lov her, så benytt mulighetene
Her gir Arendalsuke-veteranen sine beste tips
01:24
Publisert: