I slutten av mars fikk Norwegian på plass en emisjon som ga flyselskapet 1,3 milliarder kroner for å holde seg på vingene.

Etter et underskudd i milliardklassen i fjerde kvartal i fjor, trengte Norwegian ny kapital for å oppfylle kravet i låneavtalene til en egenkapital på minst 1,5 milliarder kroner. I første kvartal i år tapte Norwegian ytterligere en halv milliard kroner.

Nå tror flyanalytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets at Norwegian-sjef Bjørn Kjos må forberede seg på å be om nye penger fra investorene.

«Trenger to milliarder»

– Gitt stigende priser på drivstoff, kalkulerer vi at Norwegian trenger to milliarder i ny egenkapital for å unngå å bryte med låneavtaler i første kvartal 2019, skriver Westgaard i en oppdatering mandag.

DNB Markets har nedjustert sine estimater for Norwegians driftsresultat før nedskrivninger (ebitda) i 2018. Meglerhuset tror det vil ligge på minus 1,8 milliarder kroner. Dermed mener det at det vil være svært gunstig for det britiske flyselskapet IAG å vente med ytterligere bud på Norwegian, da deres situasjon til å forhandle bare vil øke med tiden.

IAG har kommet med to ulike, betingede forslag til bud på Norwegian, men begge er avvist av styret.

Aksjen har rykket oppover på oppkjøpsspekulasjonene, men Bjørn Kjos har så langt ikke vist tegn til å ville selge.

Tror det vil sende tydelig signal

Westgaard mener at en vellykket kapitalinnhenting ikke bare vil beskytte Norwegians fremtid som et selvstendig selskap, men også sende et tydelig signal til IAG om at aksjonærene har et langsiktig syn på virksomheten, fremfor en kortsiktig inntjeningsskvis drevet av drivstoffpriser.

Prisene på drivstoff har steget betydelig den siste tiden som følge av at oljeprisen har klatret opp til like under 80 dollar fatet. Bakgrunnen for DNB Markets' nedjustering av estimatene til Norwegian er høyere oljepris og en antagelse om at den norske kronen skal styrke seg.

Derfor kutter meglerhuset sitt kursmål på Norwegian-aksjen fra 270 kroner til 225 kroner. Samtidig endrer de til en hold-anbefaling på aksjen fra en tidligere salgsanbefaling.(Vilkår)

Her kjører DN Jaguar I-Pace
Jaguars første elbil er ikke bare en elegant bil, den byr også på allsidige egenskaper.
01:49
Publisert: