Norske piloter kommer med krass kritikk av flybemanningsselskapet OSM Aviation etter at selskapet fredag offentliggjorde en avtale med den internasjonale transportarbeiderføderasjonen ITF.

Selskapets administrerende direktør, ekspiloten Espen Høiby, sier til DN at OSM oppfatter avtalen som en anerkjennelse av deres forretningsmodell. Det stiller den norske fagforeningen Parat seg sterkt imot. 

– Vi liker ikke forretningsmodellen til Høiby. Vi ønsker at flyverne skal være ansatte i flyselskapene de jobber hos, sier leder for Norsk Pilotforbund i Parat, Petter Førde. Norsk pilotforbund representerer oppunder 1700 norske piloter fra ulike selskaper. 

Strides om fremtiden

I oktober 2016 holdt Høiby et foredrag for Norsk Pilotforbund, som Parat selv omtalte som å «entre løvens hule». OSM har vært gjenstand for en stormende debatt med norske fagforeninger med Parat i spissen, men selv opplever Høiby stadig større aksept for selskapets forretningsmodell.

– Jeg føler at den motstanden vi har møtt er i ferd med å avta etter hvert som folk forstår hva vi egentlig driver med. Vår modell representerer fremtiden i internasjonal luftfart, sier han til DN. 

Førde, som var til stede under foredraget og har diskutert OSM med Høiby ved flere anledninger, er sterkt uenig. 

– Det er ingen i det miljøet jeg representerer som ønsker seg at måten OSM driver skal være veien bransjen skal gå, sier Førde.

Spår pilottørke

Hovedgrunnen til at OSM ser på seg selv som luftfartens fremtid er ifølge Høiby at OSM kan tilby faste ansettelser, større jobbsikkerhet og flere operatører å jobbe for, mens dagens system er rigid og vanskeliggjør bytting av arbeidsgiver.

Han er optimistisk for fremtiden og varsler at hans største problem er mangelen på piloter.

– Jeg kan ikke huske å noen gang ha opplevd en pilottørke av den skalaen vi nå ser konturene av, sier Høiby.

– Det er feil at OSM opererer med faste ansettelser, og det er også feil at vi er på vei inn i en pilottørke, sier Førde, og viser til at dersom OSM ikke får inn oppdrag for pilotene sine så regner han dem som arbeidsløse.

Han viser til anslag som tilsier en arbeidsledighet for europeiske piloter på om lag ti prosent.

– Det kan være at det er etterspørsel etter eldre, erfarne piloter, men jeg bestrider at vi nærmer oss en pilottørke, sier han.  

Slår tilbake

– Jeg har stor respekt for fagforeningene og den rollen de skal ivareta. Derfor er jeg også glad for den avtalen vi har fått med ITF. Vi ønsker et godt samarbeid med de ansatte og deres organisasjoner, og det innebærer også at vi må opptre respektfullt og sannferdig overfor hverandre, sier Høiby, som er uenig i kritikken fra Parat.

Parat er en del av ITFs nettverk av globale fagforeninger, og Norsk Pilotforening er en selvstendig fagforening under Parat. Det er særlig Førdes uttalelser om faste ansettelser i OSM Høiby reagerer på. 

– Jeg skulle ønske Parat ville forholde seg til fakta og realiteter, slik deres internasjonale organisasjon ITF gjør. Jeg forstår for eksempel ikke hvorfor Parat hevder at vi ikke har faste ansettelser, det har vi, sier han. 

Milliardomsetning

I sitt tredje år siden oppstart omsatte OSM Aviation, som er 50 prosent eid av Norwegian, for 1,2 milliarder kroner. Selskapet ønsker ikke å gå ut med resultat for 2016.

Bare i desember 2016 anslår Høiby at selskapet omsatte for opp mot 150 millioner kroner. Han anslår at selskapet har inngått kontrakter som vil gi en omsetning på over to milliarder i 2017.  

– Vi forsøker å endre en 60 år gammel praksis. Og i all endring så er det motstand, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.