Argentina står overfor en kraftig inflasjonskrise. President Mauricio Macri har selv erklært at landet er i en krisesituasjon.

– Vi må konfrontere det grunnleggende problemet: Å ikke bruke mer enn vi har, og gjøre en innsats for å sørge for balanse i statskassen, sa han i tale på riksdekkende fjernsyn mandag.

Landets valuta peso falt forrige uke 39,2 prosent målt mot dollar og sentralbanken satte opp styringsrenten fra 45 prosent til 60 prosent.

Tirsdag solgte flyselskapet Norwegian sine første innenriksbilletter i Argentina.

Utsetter ikke oppstart

– Du kan spørre hvorfor i all verden Norwegian skal rote seg inn i det. Men jeg tror ikke det at styringsrenten endrer seg er det det står på for Norwegian. Jeg tror Argentina for første gang på lenge kan gå mot å bli bedre, sier flyanalytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie.

– Hvordan vil krisen påvirke Norwegians satsing i landet?

– Alle inntekter og kostnader er i samme land, men det blir ikke fullt så bra å konvertere inn i norske kroner, ei heller å sette inn denominerte eiendeler i dollar i landet. Foreløpig er det veldig lite eksponering der. Har du vært i Argentina? spør Rasch-Olsen.

– Nei.

– Det har jeg. Det er helt forferdelige veier. Fly har vært historisk ekstremt dyrt, for det har vært drevet av flyselskapet Aerolíneas med masse linker i et helkorrupt sentralstyre. Hele landet er «fucked up», sier analytikeren.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier at de ikke har planer om å utsette oppstart i landet.

– Vi har stor tro på Argentina og forventer god etterspørsel. Det er ikke noe mer å si om det nå, det blir bare spekulasjoner. Vi ser frem til å starte i Argentina, sier han.

De første rutene vil gå mellom hovedstaden Buenos Aires og Córdoba, Mendoza, Iguazú, Bariloche, Neuquén og Salta. Første flyvning er 16. oktober.

323 kroner én vei

Rasch-Olsen i Carnegie tror ikke krisen i Argentina vil ha noe å si for aksjekursen til Norwegian. Han mener uansett det er behov for et godt flyselskap i det søramerikanske landet.

– Det vil være muligheter der borte, men det koker ned til hvordan Norwegian greier å gjøre dette til et selskap hvor alle kostnader og inntekter er i samme land og hvor valutapåvirkningen blir minimal for selskapet, sier han.

– Det er utvilsomt rom for å tjene penger på flytransport i Argentina, sier Rasch-Olsen.

En lavpris flybillett fra Buenos Aires i øst til Mendoza i vest koster 323 kroner. Reisen tar en time og 55 minutter. En av de billigste bussbillettene på samme strekning koster 183 kroner, men tar til gjengjeld over 14 timer.

Lasse Sandaker-Nielsen.
Lasse Sandaker-Nielsen. (Foto: Solstad, Fredrik)

Sandaker-Nielsen er ikke bekymret for inflasjonen i landet.

– Pesoen er pesoen for dem som bor i Argentina. Vi forventer at folk kommer til å benytte seg av de rutene som vi legger ut for salg. Hadde vi ikke hatt tro på Argentina hadde vi heller ikke lansert det, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bård Bjerkholt: – Det er på mange måter en bitter sorti i dag
Avgangen til Berit Svendsen bekrefter inntrykket av at når hun ikke fikk toppjobben, så kunne det være det samme, mener DNs kommentator Bård Bjerkholt.
01:12
Publisert: