I kampen mot rivaler som Qatar og Singapore Airlines intensiverer det australske flyselskapet Qantas Airlines konkurransen om langdistansepassasjerene.

Neste fredag starter nemlig Australias eldste og største flyselskap testingen av verdens lengste direkteflyvninger mellom Sydney og New York og Sydney og London.

Den 16.000 kilometer lange turen mellom Sydney og New York vil bli historisk. En kommersiell direkteflyvning mellom de to metropolene har nemlig aldri blitt gjort før.

I tillegg skal Qantas også teste direkteflyvninger mellom Sydney og London. Det har kun blitt gjort én gang tidligere, ifølge britiske Financial Times, som først omtalte saken. Begge flyvningene vil ta i underkant av 20 timer.

Tar opp kampen

Alan Joyce, toppsjef i Qantas, sier testingen vil gi «uvurderlig data på passasjerenes og kabinansattes komfort og velvære før avgjørelsen om å starte direkteflyvinger fra Sydney til New York og London blir tatt innen 2022».

Testprosjektet, som har fått tilnavnet Project Sunrise, er en del av en større satsing for Qantas når de skal forsøke å tiltrekke seg såkalte «premium-passasjerer» fra rivaler. I dag er det Singapore Airlines som flyr verdens lengste kommersielle flyrute mellom New York og Singapore.

– Dette er en av de siste, store utfordringene for moderne luftfart. Det gir oss muligheten til å tilknytte byer uten å stoppe, og vil spare passasjerer for opptil tre eller fire timer, sier Qantas-pilot Sean Golding til FT.

«Grensesprengende»

I testperioden skal Qantas bruke en Boeing 787–9 Dreamliner, som er den samme modellen selskapet allerede bruker på sine flyvninger mellom Perth og London. Derimot skal det kun være 40 personer om bord, for å maksimere effekten av flyets jetmotorer.

FT skriver at en endelig etablering av disse rutene vil avhenge av om Qantas får på plass nye arbeidsavtaler med piloter, samt en reform av reguleringene som omfatter kabinpersonalets arbeidstider.

Likevel mener avisen at suksessen for ruten mellom Perth og London har gitt mersmak. På den distansen har flyvningene i gjennomsnitt vært 94 prosent fulle.

– Jeg tror ikke noe annet flyselskap har den samme erfaringen som Qantas når det gjelder langdistanseflyvninger. Det posisjonerer oss godt for å forfølge prosjekter som Project Sunrise. Det er grensesprengende greier, og klarer vi å oppnå det vi vil, kommer det til å endre måten mange folk reiser på, sier Qantas-toppsjef Joyce.

Oppdatert artikkel: I en tidligere utgave av artikkelen skrev DN at Qantas er verdens nest eldste flyselskap i fortsatt drift. Det riktige er tredje eldst.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Petter Stordalens privatfly tar av hver 70. time
01:48
Publisert: