Med skinnende sol og temperaturer langt over 25 grader, minnet Norge mer om Gran Canaria i fjor sommer. For mange vinterbleke nordmenn var månedene mellom mai og september en sann glede. Men ikke alle:

Bøndene, kraftverkene og golfbanene opplevde den verste tørkesommeren noensinne. I Nannestad var det vanningsforbud og vannspredere ble konfiskert. Nå viser det seg også at reisebyrået Reisegiganten fikk smake på værgudenes nådeløse vrede.

Selskapet har de seneste årene hatt en omsetning på langt over 500 millioner kroner og er et resultat av fusjonen mellom Restplass.no og Solfaktor. De har spesialisert seg på å sende nordmenn på chartertur til Syden og har lenge opplevd stor suksess. 2018 ble imidlertid et mareritt for selskapet.

Omsetningen falt med 212 millioner kroner til 382 millioner kroner. Resultatet som de siste årene har ligget mellom tre og syv millioner kroner fikk seg en kraftig smell. Det endte med et underskudd på 15 millioner kroner før skatt, ifølge det ferske årsregnskapet.

I årsberetningen skriver selskapet at likvidetssituasjonen er utfordrende og at dette er løst ved å tilføre ny egenkapital gjennom to kontantemisjoner i 2019.

– Sommeren 2018 var den varmeste i Skandinavia siden 1905, og dette påvirket markedet generelt negativt, står det i beretningen.

1905 var samme år som unionsoppløsningen mellom Norge og Sverige.

Tøff konkurranse

– Situasjonen er fortsatt krevende, men på bedringens vei, sier toppsjef Roy Jacobsen (48) i selskapet.

Han kom inn i Reisegiganten ved årsskiftet, og har tidligere jobbet som administrerende direktør i EasyPark.

– Ble du hentet inn som redningsmann?

– Nei, det vil jeg ikke kalle meg. Jeg kommer for å restrukturere og legge til rette for videre vekst, sier han.

Han forteller at de har redusert lønnskostnadene og kuttet i organisasjonen. I årsberetningen står det at markedet er preget av økt konkurranse, overkapasitet og lavere priser på pakkereiser.

Det negative resultatet på 15 millioner kroner forklarer han med en nedskrivning på datterselskapet i Sverige. Selskapet tapte 4 millioner kroner på driften i fjor.

– Fallet i omsetningen skyldes en veldig varm sommer i Skandinavia. Markedet er krevende og det er tøffere konkurranse, sier Jacobsen.

Greta Thunberg-effekten

Toppsjefen i selskapet forteller at omsetningen i 2019 fortsatt er på 300 millionertallet. Han mener at et av årets desiderte nyord, nemlig flyskam, har påvirket driften.

– Spesielt i Sverige, men ikke så mye i Norge. Det har sikkert litt å gjøre med Greta Thunberg-effekten, sier han.

Jacobsen tror ikke det bare er flyskam som stopper svenskene fra å strømme til Syden. Han peker på at den svenske kronen er historisk svak, og at det gjør reisene til eurosonen dyrere enn før. Etterspørselen etter pakketurer til Tyrkia har økt. Her står kronen sterkt i forhold til liren.

– Det er lettere å si at man har flyskam, enn at man ikke har råd til å dra på ferie. Jeg tror det er flere fasetter her.

– Bør man ha flyskam?

– Nei, det synes jeg ikke. Det gjøres mye i flysektoren for å finne mer miljøvennlige alternativer. Slutter vi å dra vil destinasjonene gå konkurs før man finner løsningene.

Kommer til å overleve

Reisegiganten selger mest pakketurer til Middelhavet. Jacobsen forteller at de nå endrer strategi og vil også selge turer til reisemål lenger unna. De har også modernisert bookingsystemet, og skal satse mer på å selge kun flybilletter – uten hotell inkludert.

– 2018 var et tøft år for dere. Kommer dere til å overleve det neste året?

– Absolutt, vi kommer sterkere tilbake, sier Jacobsen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.