I første halvår i år vil det bli opprettet i alt ni nye ruter mellom Kina og Europa, mens én rute blir gjenopptatt. Tre nye ruter til skal være på vei, og i andre halvår vil minst fire nye ruter bli igangsatt, skriver bransjenettstedet Check-in.dk.

I 2016 var det USA som opplevde en kinesisk flyinvasjon, og i fjor var det Australias tur. Nye tall fra ForwardKeys viser nå at de kinesiske flyselskapene har rettet blikket mot Europa.

I juni vil det være 30 ekstra flyvninger i uken fra Kina til europeiske destinasjoner. Det innebærer 6.000 ekstra seter i uken. Sist sommer var det ukentlig et gjennomsnittlig antall på 150.000 flyseter fra Kina.

Ikke til Norge – ennå

Foreløpig er det ingen direkteruter mellom Norge og Kina, men kineserne satser både på København, Helsingfors og Stockholm.

I sommer starter Air China med fire ukentlige flyvninger fra Beijing til København og Sichuan Airlines vil fly to ganger i uken mellom København og Chengdu, skriver Air Transport World.

Beijing Capital Airlines satser på Helsingfors, og fra 16. juni begynner China Eastern Airlines å fly mellom Shanghai og Stockholm.

Europa har en andel på 10 prosent av reisende ut av Kina og opplevde en vekst på 7,4 prosent av kinesiske turister i januar og februar sammenlignet med fjorårsperioden.

– Europa har tydeligvis mye å hente på den økte kapasiteten, for kineserne er villige til å bruke penger på luksusvarer mens de er på ferie, sier ForwardKeys-sjef Olivier Jager.(Vilkår)

Vet du hva mansplaining er?
På She-konferansen i Oslo møtte DN kvinnelige ledere og entreprenører som har opplevd mansplaining.
02:21 Min
Publisert: