– Vil businessreiser gå tilbake til normalen? Nei, jeg tror ikke det. Men tror jeg at businessreiser vil ta seg opp? Absolutt, sier Virgin Atlantic-sjef Shai Weiss i et intervju med Financial Times.

Flyselskaper over hele verden har slitt blytungt det siste året, pengene har rent ut og fly er blitt satt på bakken som følge av stengte grenser og strenge reiserestriksjoner. Nå er flere land i ferd med å åpne igjen etter lang tid i nedstengning, og bransjen har tro på at reiselysten vil øke kraftig de neste månedene.

Men det vil ta tid å hente seg inn igjen. Lang tid, frykter Weiss.

Han venter at forretningsreiser vil bli redusert med 20 prosent de neste to årene sammenlignet med nivåene før pandemien. Mange bedrifter har spart mye penger på medarbeidere som har reist langt mindre det siste året og i stedet holdt digitale møter – og faktisk innsett at det fungerer godt.

Satser på fritidsreisende

Weiss tror at majoriteten av arbeidstagere er lei av plattformer som Zoom og Teams, men at flyindustrien må forberede seg på å få en smell som følge av endringer i måten folk jobber på.

Fire av ti europeiske forretningsreisende sier i en ny undersøkelse fra European Climate Foundation at de vil fly mindre enn før når reiserestriksjonene lettes på, blant annet som et resultat av digitale møter. Man trenger ikke lenger å bruke verdifull arbeidstid på reising for å gjennomføre møter, holde kontakt med kunder eller signere kontrakter.

I stedet satser det britiske flyselskapet Virgin Atlantic på å få fritidsreisende til å betale mer for økt komfort om bord.

– Kanskje må vi redusere prisene for å lokke flere reisende inn i «premium leisure», men det er vi villige til. Etterspørselen er der, sier han til FT.

Også British Airways har sagt at de forventer at flere fritidsreisende er villige til å betale mer for å sitte i premium-seter i fremtiden.

Tror også på kutt i Norge

Etter over ett år med hjemmekontor, digitale møter og en kraftig reduksjon i antall forretningsreiser, planlegger flere av Norges største selskaper for en fremtid med betydelig færre jobbreiser, også etter pandemien.

DNB, Equinor og Telenor skal halvere antall forretningsreiser fra nivået de lå på før pandemien, skrev DN nylig. Konsulentgiganten EY skal kutte kurs- og konferansereiser med 80 prosent, og interne reiser med 50 prosent.

Transportøkonomisk institutt anslår at 10–20 prosent av jobbreisene vil bli erstattet av digital møtevirksomhet fremover.

Forsker Harald Thune-Larsen ved instituttet opplyser at han har lagt til grunn at antall forretningsreiser vil reduseres med 20 prosent i 2023, og 10 prosent på sikt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.