Det siste tiåret har den amerikanske flyprodusenten Boeing bare solgt 47 nye Boeing 747-8, som i dag kun flyr ruter for Air China, Korean Air og Lufthansa.
Det tyske flyselskapet har valgt å fortsette å satse på jumbojeten siden den har så stor flykabin at det gir rom for å tilby et stort antall Premium-seter, skriver bransjenettstedet Check-in.dk.
Korean Air og Lufthansa bruker både Boeing 747 og Airbus A380. Lufthansa har i dag 19 Boeing 747-8, og selskapets 13 Boeing 747–400 vil bli byttet ut med helt nye Boeing 777–9 fra rundt år 2025.
Trenger god plass til First og Business Class
Mens Lufthansa de siste årene har vært med på å holde liv i Boeing 747-passasjerversjonen, også kjent som «jumbojeten», har de fleste andre store flyselskaper i verden valgt å sende flytypen på flykirkegården – eller har planer om å gjøre det snart.
Dét er det en bestemt grunn til, opplyser Lufthansa-sjef Carsten Spohr:
– Ingen andre flyselskaper i verden selger så mange Premium-seter som Lufthansa. Når vi snakker om de aller største flyene, har vi behov for 100 seter på First og Business Class, noe ingen andre har, sier han til Business Insider.
For å få dette til, må det være fly av en viss størrelse i flyflåten. Derfor har flyselskapet løpende investert i flytypen som mange spår er på vei ut.
– Ja, det er derfor vi bruker 747–8 på ruter hvor andre flyr med Boeing 777, bekrefter Spohr.
Spår fraktfremtid for jumbojetten
Boeing har selv innrømmet at det legendariske flyet i tiden fremover primært vil bli brukt som fraktfly. I juli mottok produsenten 22 ordre på nye Boeing 747, og alle var i fraktversjonen.
Ifølge Boeing vil det bli solgt 42.730 nye passasjerfly de neste 20 årene. Av disse vil bare 60 være av typen Boeing 747–8 eller Airbus A380. Det innebærer tre fly av denne størrelsen i året.
Delta Airlines og United Airlines er blant flyselskapene som nylig har valgt å pensjonere Boeing 747. Også Air France og Singapore Airlines har valgt å satse på nyere og mer drivstoffeffektive fly.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.