Nå som forretningsfolk de siste par månedene har jobbet fra hjemmekontor og avholdt møter og signert storkontrakter via digitale plattformer, ser arbeidsgiverne deres store utgifter spart i tiden fremover.

Forretningsreisende vil reise mindre også etter at koronakrisen er over, det er analysesjef Mark Manduca i Citi overbevist om. Det handler både om å spare tid og penger.

– Dette er noe flyselskapene vil merke godt, og ikke minst slite med. For denne endrede adferden vil ikke forsvinne med det første, sier han til CNBC.

Koronasituasjonen har rammet flyindustrien over hele verden knallhardt. Flyselskap etter flyselskap, også her hjemme, har satt nesten hele flyparken på bakken og kvittet seg med et stort antall ansatte. Pengene renner ut. Selv om grensene nå sakte mens sikkert åpnes opp igjen i mange land, frykter ekspertene at det likevel vil ta flere år før flytrafikken er tilbake på nivåene før korona.

Mark Manduca tror også bransjen vil få det beintøft lenge, men:

– Jeg ser noen positive signaler: Lønningene er lavere, flyplasskostnadene er lavere og drivstoffprisene er lavere. Dessuten ser jeg tegn til «grønne skudd». Det som faktisk skjer nå er at korttidsetterspørselen etter billetter er på bedringens vei, særlig på fritidssiden, sier han, og legger til:

– Det er ikke bare dårlige nyheter akkurat nå.

Turistene vil på reisefot

Tim Kelly, som er toppsjef for luksushotellene Atlantis The Palm og The Royal Atlantis Resort and Residences i Dubai, er enig med Manduca i at turistene snart vil vende tilbake. Det ser han blant annet på bookingene.

– Rundt to tredjedeler av våre kunder sier at de er klare for å komme tilbake til oss. De opplyser at de bekymrer seg lite slik situasjonen er nå, når smittesituasjonen er på vei ned. Men så er det også en tredel som vil vente med å reise på ferie, sa han til CNBCs «Capital Connection» torsdag.

– Vi begynner faktisk å se stor interesse blant turistene våre, tror det eller ei, for hotellopphold i fjerde kvartal i år, sier han.

Likevel vedgår han at turistveksten vil vokse langsomt fremover og spår at det vil ta 12–16 måneder før trafikken er tilbake til normalen.

Tøft å komme tilbake til lønnsomhet

Det er likevel forretningsreisende flyselskapene tjener mest penger på. Tidligere denne uken opplyste luftfartsorganisasjonen Iata (the International Air Transport Association) at flyselskapene globalt ventes å tape 84,3 milliarder dollar i år.

– En prosent av forretningsvolumet utgjør ti prosent av flyselskapenes lønnsomhet. Derfor vil det naturlig nok ta tid før flybransjen blir lønnsom igjen, sier Manduca.

Den danske analytikeren Jacob Pedersen i Sydbank sa til DN tidligere i uken at billettprisen kan bli selskapenes lokkemiddel for å få fylt flyene i tiden fremover. Men en priskrig vil være ren gift for inntjeningen til flyselskapene, advarer han.

Ifølge analytikeren ligger det an til at rundt tre av ti fly vil være i luften i tredje kvartal, stigende til rundt syv av ti fly i fjerde kvartal.

Kravet om ledig midtsete om bord i flyene har hindret flyselskapene i Norge i å tjene penger, men det særnorske koronatiltaket ble fjernet torsdag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.