SAS-sjef Rickard Gustafson la tirsdag frem et dystert underskudd for det siste halvåret og varslet samtidig at etterspørselen avtar i billettsalget frem mot sommeren – i hvert fall i Sverige.

En betydelig del av salgssvikten knyttes til fjorårets nyord i Sverige – «flyskam».

– Det er med å påvirke. Det er jeg helt overbevist om, sier Gustafson til DN.

Denne tendensen brukes i Sverige av flere aktører som forklaring på at flytrafikken har falt ved nesten alle Swedavias flyplasser mot slutten av fjoråret og hittil i år.

SAS merker lavere etterspørsel på innenriks flyreiser i Skandinavia – først og fremst i Sverige og så langt ikke nevneverdig i det største enkeltmarkedet i Norge.

Ingen skam i Norge

I Norge er det i hvert fall ingen spor av flyskam i trafikkutviklingen. De siste fem årene har Avinors flyplasser hatt en trafikkvekst på mellom 1,6 og fire prosent årlig, med unntak av 2015 da det ble nullvekst. I årets tre første måneder var veksten fortsatt på 3,4 prosent. I april – tross SAS-streiken – steg trafikken på utenlandsreiser videre og den delen av markedet har vokst med nesten tre prosent frem til april i år.

På Oslo lufthavn fortsetter trafikkveksten inn i 2019. Norwegian peker på nyere fly, men har klart størst trafikkvekst – og dermed vekst i samlede utslipp – siste ti år.
På Oslo lufthavn fortsetter trafikkveksten inn i 2019. Norwegian peker på nyere fly, men har klart størst trafikkvekst – og dermed vekst i samlede utslipp – siste ti år. (Foto: Gunnar Blöndal)

Avinor ser ingen endring i reisemønstre.

– Vi har så langt ikke gjort betraktninger rundt hva flyskam betyr for nordmenns flyreiser. Tallene hittil i år viser ingen indikasjoner på at folk flyr mindre enn før, sier informasjonsansvarlig Lasse André Vangstein i Avinor.

SAS-sjefen klarer heller ikke å måle effekten av flyskam i Norge.

– Nei, ikke på samme måte. Klimadebatten er til stede i Norge også, men min oppfatning er at den norske debatten handler om hvordan vi skal opprettholde reisetilbudet og samtidig legge om til mer bærekraftige løsninger. Topografien med fjell og fjorder gjør at Norge er mer avhengig av å fly og man har en større forståelse av hva flybransjen betyr for samfunnet, sier Gustafson, og legger til:

– Man henger ikke ut flybransjen som syndebukk.

Internasjonalt er det også lite skam å spore. Den internasjonale luftfartsorganisasjonen Iata meldte denne uken om rekordstor trafikk, og flyene over Europa har aldri vært fullere i en april måned enn i år.

Svenskene synes nå det er så pinlig å fly at begrepet er blitt årets nyord
Slik gikk det da DN lette etter "flyskam" på Gardermoen.
02:49
Publisert:

Togreiser tar over

I Sverige har flytrafikken i flere år vokst mellom fem og syv prosent årlig, men i fjor var det plutselig nullvekst. Innenrikstrafikken falt nær tre prosent i fjor. I årets tre første måneder sank antall passasjerer samlet med fem prosent. I april var fallet enda større, men da var tallene negativt påvirket av pilotstreik i SAS mot slutten av måneden.

– Jeg tror både vanlige folk og bedrifter tenker gjennom reisemønsteret sitt. Hvis det går en flyvning på 50 minutter og man kan ta toget på tre og en halv time, tror jeg flere ser det som et alternativ, sier Gustafson.

Konkurrenten BRA – tidligere Malmö Aviation og eid av nordmannen Per G. Braathen – varslet i april at litt over en tredjedel av til sammen 1000 ansatte blir oppsagt og rutetilbudet skal kuttes kraftig fordi etterspørselen avtar i Sverige.

I SAS er det frustrasjon over argumentene som får kundene til å fly mindre.

– Jeg ønsker en debatt om hvordan vi kan omstille samfunnet til å bli mer bærekraftig, men debatten er ensidig og vi kan ikke se bort fra at bransjen også skaper store verdier. Samfunnet hadde falt sammen og store internasjonale selskaper kunne ikke skapt jobber her om vi bygger ned flybransjen. Argumentet om at hvis vi slutter å fly og så er alt løst – det er jeg ikke med på, sier Gustafson.

Norwegian har åttedoblet

Lasse Sandaker-Nielsen
Lasse Sandaker-Nielsen (Foto: Jim Anderson/Boeing Photographer)

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen sier følgende om flyskam:

– Den mest miljøvennlige måten å reise på er direkte, i fulle og nye fly med lavere utslipp. Vi opplever derfor at folk flyr som før. Flyskam er først og fremst noe som bør bekymre de som flyr businessklasse hos selskaper med lav fyllingsgrad, sier han, og legger til:

– Norwegian har redusert utslippene per passasjer med 30 prosent siden 2008, hovedsakelig takket være nye fly.

I samme periode – fra 2008 til i fjor – har Norwegian mer enn åttedoblet trafikkvolumet, målt i tilgjengelige setekilometer, og det betyr at absolutte utslipp er langt høyere i dag.

Til sammenligning har SAS' totale trafikkvekst vært på 15 prosent i perioden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.