Ryanair leverte i sitt regnskapsmessige første kvartal for 2020 et resultat før skatt på 262 millioner euro. Det er en solid nedgang fra 345 millioner euro i samme periode i fjor.

– Som tidligere guidet falt resultatene i første kvartal med 21 prosent til 243 millioner euro på grunn av lavere billettpriser og høyere kostnader knyttet til drivstoff og bemanning, sier Ryanair-sjef Michael O'Leary i en melding.

Resultat etter skatt endte på 243 millioner euro av en omsetning på 2,31 milliarder euro.

Venter ingen Max-fly i år

Ryanair er blant flere flyselskaper som har en stor bestilling av splitter nye 737-Max-fly. Problemet er at disse flyene ennå ikke får komme opp i luften på grunn av to fatale ulykker med flytypen. Boeing jobber på spreng for å forbedre programvaren som var årsaken til ulykkene. Det er ennå usikkert når flyene kommer i drift igjen.

Ryanair har bestilt 135 av de nye Max-flyene og har opsjoner på ytterligere 75 stykker.

I kvartalsrapporten skriver selskapet at leveringen av de første fem Max-flyene trolig er utsatt til tidligst januar. Flyselskapet skriver at det venter å få levert kun 30 Max-fly (tidligere 58) i tide til sommerprogrammet i 2020. Derfor har Ryanair kuttet vekstraten i sommerprogrammet fra syv til tre prosent.

– Vi har stor tro på at disse «gamechanger-flyene» (som vil ha fire prosent mer seter, men bruke 16 prosent mindre drivstoff og ha 40 prosent lavere støy) vil endre våre kostnader og vår virksomhet. På grunn av forsinkelsene vil vi ikke se disse kostnadsforbedringene slå inn før 2021, skriver Ryanair i kvartalsrapporten.

Venter lave billettpriser fremover

I regnskapsmessig første kvartal (april-juni) fløy Ryanair 41,9 millioner passasjerer, som er en oppgang på 11 prosent fra samme periode året før.

Inntektene økte også med 11 prosent, fra 2,08 milliarder euro til 2,31 milliarder euro.

Resultatfallet skyldes ifølge Ryanair at snittprisen på flybilletter falt til 36 euro. De to svakeste markedene var ifølge flyselskapet:

  1. Tyskland, der Ryanair skriver at Lufthansa kjøpte Air Berlin og har solgt overflødig kapasitet til veldig lave priser.
  2. Storbritannia, der bekymringer om brexit tynger husholdningenes fremtidsutsikter og følgelig forbruket.

Ryanair skriver at de lave billettprisene har fortsatt inn i regnskapsmessig andre kvartal og at guidingen for utviklingen i billettpriser for hele 2020 nå ligger i det lavere intervallet på mellom minus to og minus en prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.