Flyselskapet Ryanair endrer konsernstruktur og gjør Michael O'Leary til øverste konsernsjef i eierselskapet for fire separate flyselskaper. O'Leary har forpliktet seg til rollen frem til juli 2024.

«Vi gleder oss over hans vilje å forplikte seg til en femårsperiode, som vil gi trygghet for våre aksjonærer og gjøre ham i stand til å guide de individuelle toppsjefene», heter det i Ryanairs kvartalsrapport for regnskapsmessig tredje kvartal som ble lagt frem i morgentimene mandag.

Kopierer IAG

Ryanair Holdings Plc vil over de neste tolv månedene bevege seg mot en konsernstruktur ikke ulik British Airways-eier og Norwegian-frier International Airlines Group (IAG), påpeker selskapet.

En ledelsesgruppe skal overse utviklingen av fire flydøtre; Ryanair DAC, Laudamotion, Ryanair Sun og Ryanair UK, hver med sin toppsjef og konsernledelse. Morselskapet skal drive med alt annet enn drift.

«Holdings vil fokusere på effektiv kapitalallokering, kostnadsreduksjoner, flykjøp samt fusjons - og oppkjøpsmuligheter i mindre skala», skriver Ryanair.

En ny konsernsjef i Ryanair DAC varsles annonsert i løpet av året.

«Konsernsjefen (O'Leary, red.anm) vil bli støttet av en liten gruppe juridiske og finansielle team i Holdings. Etter hvert som vi ekspanserer Laudas Airbus-flåte og tar levering av over 200 B737MAX tror vi at denne konsernstrukturen vil levere kost- og driftsbesparelser, samtidig som det vil gjøre selskapet i stand til å se på andre fusjons- og oppkjøpsmuligheter i mindre skala, som med Lauda», heter det.

Styreleder går av

Parallelt med strukturendringene varsles også endringer i Ryanairs styre.

Styreleder David Bonderman og styremedlem Kyran McLaughlin vil forbli i styret i ett år til, men går av sommeren 2020.

Bonderman vil frem til da bli støttet av styremedlem Stan McCarthy som blir assisterende styreleder frem til McCarthy overtar som styreleder.

Tøff vinter

Tredjekvartalsrapporten viser ellers en brutal utvikling for Ryanair i perioden mellom oktober og desember i fjor. Markedet svarer med å sende Ryanair-aksjen ned 4,4 prosent på London-børsen like etter åpning mandag.

Det irske lavprisselskapet tapte 68 millioner euro, over 650 millioner kroner, på driften i regnskapsmessig tredje kvartal, mot et driftsoverskudd på 126 millioner euro, over 1,2 milliarder kroner, i samme periode ifjor. Det mens omsetningen økte fra 1,4 milliarder euro til nær 1,6 milliarder euro.

Periodens nettoresultat viste et underskudd på 20 millioner euro, omkring 190 millioner kroner, ikke hensyntatt Lauda, det australske lavprisselskapet som Ryanair nylig varslet oppkjøp av.

- Selv om et tap på 20 millioner euro er skuffende blir vi beroliget av at dette i sin helhet skyldes lavere billettpriser enn ventet, så våre kunder gleder seg over rekordlave priser, som er bra for nåværende og fremtidig trafikkvekst, sier Ryanair-sjef Michael O'Leary i rapporten mandag.

Såkalte andre driftsinntekter, herunder salg ombord, setereservasjoner, bagasje med mer, steg 26 prosent i kvartalet, men ble utlignet av høyere drivstoffpriser, økte lønnskostnader og kompensasjoner til reisende, påpeker toppsjefen.

Usikker guiding

Som tidligere annonsert venter Ryanair et nettoresultat på 1-1,1 milliarder euro i regnskapsmessig 2019 som følge av svakere billettpriser. Økt trafikk, høyere tilknyttede inntekter og noe bedre enhetskostnad knyttet til usikret drivstoff trekker noe i motsatt retning.

Guidingen inkluderer imidlertid ikke betydelige engangskostnader i Lauda på hele 140 millioner euro i forbindelse med oppstarten, ifølge kvartalsrapporten.

Ryanair antyder nå at helårsresultat kan bli enda svakere enn ventet.

«Selv om vi har grei oversikt over våre bookinger i fjerde kvartal, kan vi ikke utelukke ytterligere billettpriskutt og/eller noe lavere helårsguiding spesielt dersom det er uforventede brexit- og/eller sikkerhetsutfordringer som negativt innvirker på bookinger i det korte bildet mellom nå og slutten av mars», skriver Ryanair.

Ytterligere prisfall

Samtidig heller flyselskapet kaldt vann i blodet på de som tror at billettprisene vil stige igjen mot sommeren, perioden der de fleste flyselskapene tjener pengene sine.

«Vi deler ikke den senere tids optimistiske syn fra enkelte våre konkurrenter om at billettprisene skal stige for sommeren 2019», skriver Ryanair.

Selskapet peker på at høyere oljepriser og lavere billettpriser har ført til at en rekke europeiske flyselskaper allerede har kastet inn håndkleet, som Primera, Small Planet, Azur, Cobalt med flere.

Samtidig jakter andre nye eiere, som Wow, Flybe og Germania, eller refinansiering «som Norwegian» bare for å overleve, heter det. Utviklingen er imidlertid ikke nok til å stagge prisfallet, mener Ryanair.

«I mangel på avskalling fra flere europeiske flyselskaper, og på grunn av nylige fall i oljeprisene (som gjør at konkurrenter som flyr med tap og ikke har sikret seg overlever lenger), forventer vi at overkapasiteten i innen kortdistanse-trafikken å fortsette gjennom 2019, og føre til et svakere - ikke sterkere - billettprisklima», heter det.

Ryanair har i likhet med flere andre redusert eller lagt ned baser som følge av de lave prisene og økte drivstoffkostnadene.

«Vi venter oss flere nedstengninger og konkurser blant flyselskapene i 2019 som følge av overkapasiteten i det europeiske markedet, som fortsetter å sette billettprisene under press», heter det.

Ryanair-aksjen faller hardt på London-børsen, og er ned rundt 4,4 prosent knappe timen etter åpning. Dermed viskes nær hele børsoppgangen hittil i år, der aksjen er opp 1,5 prosent, mens fallet de siste seks månedene er på rundt 15 prosent. Det verdsetter Ryanair til 12,4 milliarder euro.

*Ryanair har avvikende regnskapsår. Regnskapsåret 2019 løper til 30. mars 2019. IFRS-tall.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bjørn Kjos roser «redningsmannen» opp i skyene
00:43
Publisert: