Malaysia Airlines sliter med å holde på sjefene sine.

Siden de to katastrofale ulykkene i 2014, der et fly forsvant helt og et fly ble skutt ned i ukrainsk luftrom, har ingen klart å snu selskapet rundt fra krise.

Tirsdag kveld kom meldingen om at Peter Bellew som har vært sjef i Malaysia Airlines siden sommeren 2016 forlater selskapet for å vende tilbake til Ryanair hvor han skal være driftssjef. Iren får trolig hendene fulle i Ryanair også. Der blir han nødt til å ta hånd om pilotmangelen som har resultert i at over 20.000 flyvninger bli kansellert i vinter.

Tre sjefer på tre år

Malaysia Airlines derimot har ikke mangel på piloter, men ledere som blir sittende. Bellew blir den tredje sjefen som trekker seg fra stillingen over tre år.

Flyselskapet slet tungt økonomisk allerede før Boeing 777-flyet MH370 forsvant i mars 2014 under en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing. Tross massive leteaksjoner over enorme avstander har man fortsatt ikke klart å finne vrakrester fra flyet, som Malaysia Airlines antar styrtet i Det indiske hav. Senere det året omkom 298 personer da et fly på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur ble skutt ned da det befant seg i ukrainsk luftrom.

Ahmad Jauhari Yahya, som hadde vært sjef for Malaysia Airlines siden 2011 sa opp stillingen sin samme år.

Siden ansatte selskapet en dreven mann på snuoperasjoner. Det skulle heller ikke vare.

Malaysia Airlines: «uventet»

Tyske Christoph Mueller sa ja til å stå i spissen for gjenoppbyggingen av det malaysiske flyselskapet i 2015. Han tiltrådte stillingen som øverste direktør for det nye privateide selskapet som ble etablert på restene av det daværende statseide og kriserammede Malaysia Airlines.

Mueller ble ansett for å være rett mann for jobben: Han kom til Aer Lingus i 2009, snudde det rundt og gjorde flyselskapet lønnsomt i et ellers sterkt presset europeisk marked.

Men å snu Malaysia Airlines ble for tøft for Mueller som sa opp jobben før det hadde gått et år. Nå trekker også irske Bellew seg etter at heller ikke han har klart å snu om på selskapet.

Malaysia Airlines sa i en uttalelse tirsdag at det var uventet at Bellew trakk seg, men at selskapet skal holde seg til skjemaet.

Malaysia Airlines-aksjen falt som en sten etter ulykkene i 2014 og i 2015 ble den tatt av børsen.(Vilkår)

– Så fort jeg setter meg på sykkelen blir jeg lykkelig
00:00
Publisert: