Stortinget ba i vinter regjeringen utrede en endring av flypassasjeravgiften som ble innført i 2016, og ønsket fra politikerne er at avgiften får en miljøprofil. DN skrev nylig at Avinor og Samferdselsdepartementet har utviklet egne alternativer der Widerøe ble skjermet, mens SAS og Norwegian må betale mer i avgift.

Finansdepartementet har derimot åpnet for en «svensk» modell i avgiften der man tar langt høyere avgift på interkontinentale reiser. I Sverige varierer avgiften fra 80 til 460 svenske kroner, avhengig av reiselengde.

En avgift basert på reiselengde kan ramme det største vekstområdet på Oslo lufthavn (OSL).

Får forslagene på bordet

At saken er viktig for OSL, vises ved at Øyvind Hasaas er eneste Avinor-direktør oppført i kopi-feltet på epostene fra Avinor til flyselskapene i denne saken, som DN har fått innsyn i. Hasaas vil ikke kommentere flypassasjeravgiften isolert sett.

– Vårt mål er at flyselskapenes totalkostnad ved å fly til og fra OSL skal holdes uendret de neste årene. I praksis vil det si lavere kostnader, om man tar hensyn til inflasjonen, sier Hasaas.

Kommunikasjonsavdelingen skriver at Hasaas er kopi på epostene fordi saksbehandleren i saken, som jobber med lufthavavgifter, rapporterer til ham.

Vil utvide langdistanse

Passasjerveksten ved OSL er klart størst på interkontinentale ruter – 15 prosent i fjor – der Norwegian og flere andre har startet nye ruter. Avinor-styret skal i år ta stilling til en plan om å utvide terminalen i passområdet (Non-Schengen-området) for tre-fire milliarder kroner.

– Vi tror veksten blir størst i denne delen av markedet fremover, sier Hasaas.

I fjor signerte Avinor en intensjonsavtale med blant annet SAS, der flyselskapet varslet en kraftig vekst neste fire år i bytte mot at det totale kostnadsnivået, inklusive flypassasjeravgiften, holdes flat.(Vilkår)

Vi sjekket reisendes taxfree-handlelister mot kassalappen. Der fant vi noe av grunnen til at Oslo Lufthavn tjener penger som gress
Vi sjekket reisendes handlelister mot kassalappen.
01:00
Publisert: