Av den ferske trafikkrapporten kommer det frem at SAS fløy litt mer enn 1,9 millioner passasjerer i fjorårets siste måned. Det er en oppgang på 2,2 prosent fra samme periode året før.

Samtidig steg inntektsnivået på billettene forsiktig, sammenlignet med samme periode året før. Aksjekursen var opp rundt åtte prosent i Stockholm like før stengetid torsdag.

Svak vekst over alt

Fremgangen i desember var marginal, men det er en positiv utvikling etter at selskapet varslet om svakere etterspørsel i markedet for bare noen uker siden.

Tallene for desember i fjor viser:

  • Målt i setekapasitet – tilgjengelige setekilometer (ASK) – er veksten på 0,9 prosent i samme periode.
  • Fyllingsgraden om bord i flyene var på 71,1 prosent, en økning på 1,2 prosentpoeng i samme periode i 2018.
  • Prisnivået på billettene – målt som inntekt per passasjer per kilometer (yield) og enhetsinntekt (Pask) – steg valutajustert med henholdsvis 1,2 og 3,1 prosent.

Fortsatt mye å hente inn

I desember la SAS-sjef Rickard Gustafson frem tall for regnskapsåret 2018-2019 (frem til utgangen av oktober). Det året endte med overskudd, men Gustafson advarte om lavere etterspørsel og lavere kapasitetsvekst i hjemmemarkedet i tiden fremover.

Den gang falt aksjekursen kraftig – og kursen er fortsatt ned mer enn 20 prosent fra nivået dagen før resultatet ble lagt frem.

Trafikktall for november og desember har vist en svak vekst, men det har ikke vært nok til å rette opp inntrykket på investorene.

Gustafson sier i en melding:

– Det er oppmuntrende at flere kunder velger SAS når de skal fly. Det gjør at vi kan styrke vår posisjon i det skandinaviske markedet. I desember kom det første nye av Airbus A350-fly inn i flåten vår.

Mulig streik

Forrige uke omtalte DN at streikelysten hos personale i SAS er stor i forkant av tarifforhandlinger som skal finne sted til våren og avsluttes etter påske. Så sent som i fjor vår holdt SAS-piloter passasjerer på bakken én uke i strekk.

Pilotstreiken i fjor endte med å koste SAS nær 600 millioner kroner og rammet 4000 flyvninger.

– Belastningen for kabinansatte i SAS er høy, og vi jobber inntil tre av fire helger i måneden. Flertallet av oss har liten påvirkning på balansen mellom jobb og fritid, og for mange medlemmer er det en viktig sak i disse forhandlingene, sa Nina N. Pedersen, leder for LO-tilknyttede Kabinansattes forbund, til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.