SAS-sjef Rickard Gustafson innkalte til pressekonferanse ved hovedkontoret i Frösundavik utenfor Stockholm søndag ettermiddag.

Der kommenterte han krisen som har lammet store deler av bransjen de siste dagene. Passasjerer skyr flyreiser – og billettinntekter frem mot den viktige sommersesongen uteblir. I helgen varslet regjeringen i både Danmark og Norge at flytrafikken utenlands begrenses kraftig, og i praksis er det bare åpent for hjemreise av egne borgere.

Nå permitteres rundt 10.000 ansatte – ni av ti ansatte i selskapet.

– Vi tar ned en stor del av vår virksomhet midlertidig. I nær fremtid vil vi prioritere ruter der vi kan få våre passasjerer hjem, sa han til mediene.

– Vi kommer til å følge regelverket som finnes i hvert land for håndtering av permitteringer. I Norge finnes det allerede et regelverk for kortsiktig permitteringsvarsel på plass. Det er også innført i Danmark. Vi håper dette ikke skal føre til oppsigelser, for vi vil ha tilbake våre ansatte så fort det lar seg gjøre, sier Gustafson.

Trenger pengehjelp

På pressekonferansen var Gustafson ikke klar over at statsminister Erna Solberg kort tid senere skulle presentere krisefond for næringslivet på minst 100 milliarder kroner.

Til DN sier han at selskapet med hovedkontor i Sverige vil studere mulighetene for å ta del i en norsk krisepakke.

– Det gjenstår å se hva en slik pakke inneholder, og hvilke forutsetninger som stilles for at vi kan ta del i det, sier han.

SAS’ hovedkontor er i Sverige, men har et hjemmemarked i alle tre skandinaviske land – og det klart største innenriksmarkedet er i Norge.

– Vil SAS vurdere å ta imot pengehjelp både fra Sverige og andre skandinaviske land?

– Ja, det tror jeg, for tilgang på likviditet vil være avgjørende for å ta selskapet gjennom en krevende periode. Selv om vi har en god likviditet nå, så rekker ikke pengene i all evighet, sier Gustafson.

Sist uke sa Eftas overvåkningsorgan (Esa) at det kan vurdere forslag fra den norske regjeringen for å hjelpe flybransjen med likvide midler, for eksempel gjennom tidsavgrenset kreditt.

SAS, Norwegian og Widerøe omsetter samlet for 3,3 til 3,4 milliarder kroner per måned i snitt, ifølge NHO Luftfart. Det meste av salget er nå borte. Også mange kostnader kuttes, og derfor blir inndekningsbehovet lavere.

  • Minst halvparten av kostnadene kan kuttes raskt, ifølge NHO Luftfart, mens resten blir et tap uansett.
  • Hvis halvparten av passasjerene er borte, vil behovet for inndekning bli på rundt 800 millioner kroner i måneden i snitt for de tre selskapene.
  • Er mer enn halvparten av passasjerene borte – noe som er tilfelle i dag – vil behovet for pengehjelp raskt passere én milliard kroner i måneden.

Lønnskutt og permitteringer

SAS meldte senest lørdag at 200 ansatte permitteres. Vel ett døgn senere er kuttene langt mer drastiske.

Gustafson sier det ble situasjonen ble spesielt uoversiktlig etter at USA natt til torsdag norsk tid varslet at grensene ville bli stengt.

– Det har vært krevende. I et øyeblikk har vi trodd at det lå en løsning på bordet. Så har noe radikalt skjedd, og da må vi tenke oss om, sier han.

Det fortsatte utover torsdag og fredag:

– Så ble det omfattende karanteneregler i Danmark, og deretter i Norge. Så stengte Danmark grensene, og så Norge. Lørdag kveld sa svensk UD at de fraråder å reise til alle andre land. Da forsto vi at det ikke var noen vei utenom å sette de fleste flyene på bakken, sier Gustafson.

De neste dagene vil SAS prioritere noen få avganger på langdistanse til New York, Chicago og Tokyo. I tillegg vil det gå noen flyvninger til hovedsteder i Europa – som London, Frankfurt, Paris og Amsterdam. Og svensk og norsk innenriks.

– I tillegg opprettholder vi noen avganger på norsk innenriks, fo å holde sammen landet fra nord til sør, sier Gustafson.

Norske myndigheter har i helgen bedt SAS og Norwegian om å hjelpe til å fly medisinsk utstyr fra Kina, og det har selskapene sagt ja til.

SAS har innstilt alle ordinære flyvninger til og fra Beijing og Shanghai helt siden 30. januar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.