SAS-sjef Rickard Gustafson tok seg tid til en rask prat med DN sent fredag ettermiddag. Da var det fortsatt brudd i forhandlingene, og alle flyvningene lørdag er avlyst.

I sekstiden fredag morgen brøt pilotene forhandlingene med SAS og tok ut vel 1400 piloter i streik.

Les også: God streik! dn+

– Tror du dere klarer å komme frem til en løsning i løpet av helgen?

– Jeg vil ikke spekulere. Men dette går ikke. Vi må finne en løsning, sier Gustafson.

– Hva gjør dere konkret nå?

– Vi gjør alt vi kan. Passasjerene er tatt som gisler. Vi må få pilotene tilbake til forhandlingsbordet. Vi mener vi har lagt frem et attraktivt tilbud, og at vi hadde konstruktive forhandlinger. Men vi kan ikke tvinge pilotene inn.

– Hvem har skylden for streiken?

– Jeg vil ikke fordele skyld. Men jeg vil oppfordre pilotene til å komme tilbake til forhandlingsrommet.

– Hvordan vil du beskrive pilotenes krav?

– Kravbildet ville medført en kostnadseksplosjon, og det er vanskelig å forstå at de kan komme med slike krav. Jeg forstår det ikke. Vi ser at konkurrenter er borte eller har sendt ut resultatvarsel, og Norwegian sliter.

– Er du enig med SAS-pilotene om at kollegaene i Norwegian har bedre lønnsbetingelser?

– Jeg vil ikke sammenligne, men pilotene våre har ikke dårlige betingelser. Pilotene i SAS har en god totalpakke med markedsmessig lønn. Vi ser at våre betingelser er gode når vi går ut og rekrutterer, med mange søkere.

– Hva koster denne streiken SAS?

– Den koster store penger!

Gustafson vil ikke snakke om konkrete beløp, men alanytikerne har regnet ut at SAS taper 50-80 millioner kroner for hver dag med streik. Analytikere DN har snakket med mener hele SAS' eksistens kan stå på spill hvis pilotenes krav innfris.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.