Det er brudd i forhandlingene mellom SAS-pilotene og SAS, skriver SAS Pilot Group (SPG) i en pressemelding.

SAS Pilot Group (SPG) består av SAS-piloter i Norge, Sverige og Danmark. Det har de siste ukene vært brudd i forhandlingene i Norge og Sverige. Mandag ble pilotforhandlingene brutt også i Danmark, og forhandlingene går nå til megling, heter det i pressemeldingen.

Derfor har SPG meldt konflikt fra midnatt natt til fredag 26. april i Danmark, Norge og Sverige om partene ikke blir enige i megling. Det vil si noen dager etter påske.

SAS-ledelsen skal ha vært uforberedt på varselet om brudd.

«Veldig overraskende»

– Det var veldig overraskende, sier informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS Norge, på telefon fra hovedkontoret i Stockholm.

– Planen var å møtes igjen 8. april. Det er gjennom pressemeldingen at vi registrerte at motparten ikke ville komme tilbake til forhandlingene, sier han.

Pilotforeningen mener at SAS ensidig har valgt å fjerne etablerte avtaler om samarbeid, produksjon, karriereutvikling og ansiennitetssystemer. Foreningen mener det er uforståelig at disse avtalene er uforenlige med et fremgangsrikt SAS når selskapet lenge har klart seg godt med disse avtalene.

– SAS ønsker å fremstille forhandlingene som en kamp om en unaturlig begrensning av styringsretten, noe som er fullstendig feil. Vårt krav er at avtalene og intensjonene bak disse respekteres, sier Christian Laulund og Jan Levi Skogvang, som representerer de norske pilotene i SPG.

Pilotene viser til SAS' overskudd de siste årene – 1,7 milliarder kroner i 2017 og 2,1 milliarder kroner i 2018 – drevet frem av effektiviseringer de siste årene, men i stor grad også av gunstige drivstoffpriser og at kostnadsnivået de senere årene har vært ganske stabilt og ikke vokst.

Kan påvirke billettsalg negativt

SAS sier om samtalene videre:

– Vi ønsker fortsatt samtaler for å oppnå en løsning, eventuelt med en tredjepart. For Norges del vil det si hos Riksmekleren, sier Johansen, og legger til:

– Vi noterer oss gjennom meldingen at det er ønskelig med et konkurransekraftig SAS, men det er dessverre også enkelte urimelige krav som ikke er forenlig med det.

– Hva er det?

– Det vil vi ikke gå inn på. Det er en uenighet på en del ting, men forhandlingene er til for å komme til enighet.

– Har det vært reelle forhandlinger – eller har pilotene ønsket å ta dette til megling og en streikefare hele tiden?

– Jeg har ikke forutsetninger for å svare på.

– Er det ren gambling å kjøpe flybilletter med SAS i slutten av april?

– Nei, nei. Vi forventer at vi skal komme til en løsning, sier Johansen.

Etter det DN forstår, handler disse kravene både om endring av arbeidsvilkår og et lønnskrav som er høyere enn prisveksten i samfunnet for øvrig. Stridstema er også SAS' etablering av et datterselskap i Irland og plassering av fly og mannskap på flyplassene i London og den spanske feriebyen Malaga. Pilotene vil hindre selskapets mulighet til å utvide den delen av virksomheten ytterligere.

Protesterer på helgevakter

SAS-pilotene krever også større forutsigbarhet i det de mener er en uholdbar turnusordning.

– Majoriteten av pilotene i SAS har ingen styring på når og hvor lenge de skal jobbe. Det eneste pilotene ofte vet om sin arbeidstid for neste måned er at de kun har én frihelg. I verste fall risikerer de å måtte jobbe syv helger på rad. Dette er uholdbart. Å ikke kunne planlegge livet sitt er en stor belastning, vi har derfor krevd større forutsigbarhet i vår turnus. Dessverre viser SAS liten forståelse for dette kravet, sier Laulund og Skogvang i meldingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.