Tirsdagens melding om Norges salg av seierandelen i SAS er en god nyhet for selskapet, tror investor Jan Petter Sissener. Investoren mener at statens salg åpner eierstrukturen, noe som gjør selskapet mer attraktivt.

– Ved at Norge nå har solgt seg ut er den statlige kontrollen i selskapet betydelig redusert. Det er bra for både SAS og aksjemarkedet på lang sikt, sier investoren.

Sisseners synspunkt er at staten ikke har noe å gjøre i aksjemarkedet i det hele tatt.

– Staten burde satse på det den kan og har mer enn nok eksponering mot norsk økonomi for at den skal trenge å ha alle disse eierskapene. Staten har ingenting å gjøre i SAS, sier han.

I stedet for at den norske staten skal kunne eie aksjer, mener Sissener det ville vært bedre å la Oljefondet få investere i Norge igjen, slik det gjorde tidligere.

Ikke oppkjøpsmål

Flyekspert Hans Jørgen Elnæs er enig med Sissener om at norsk salg er en riktig avgjørelse. Elnæs har blant annet bakgrunn som salgssjef i lavprisselskapet Ryanair, med sitt eget analysefirma for flybransjen Winair.

– Det er overhodet ingen negativ ting at den norske stat selger seg ut av SAS. Dette tror jeg de har ventet lenge på, sier han.

Aktørene i aksjemarkedet var imidlertid ikke like enige, og sendte aksjen ned fire prosent på Oslo Børs. Kursfallet kommer på toppen av at aksjen er tynget av blant annet høyere drivstoffpriser og at valutaen går feil vei for selskapet.

Hans Jørgen Elnæs.
Hans Jørgen Elnæs. (Foto: Winair)

Elnæs tviler på at noen nå vil være er interessert i å kjøpe SAS, selv om eierstrukturen blir mer åpen og selskapet åpner for konsolidering.

– Etihad la inn et bud på SAS for et par år tilbake og kan være interessert i et enda tettere samarbeid, sier Elnæs.

– Våre tanker rundt en konsolidering forblir uendret med salget, vi har vært og er åpne for det, sier investorkontakt Björn Tibell i SAS.

Tror på lavpris

Selv har flyanalytikeren mest tro på lavprisselskapene fremover.

– Det er lavprisselskapene som vil ha størst vekst om man ser på utviklingen i markedet, sier Elnæs.

Han har likevel ikke mistet helt troen på SAS, som vil fortsette å redusere kostnadene, samt har et sterkt varemerke i Norden.

– I 2019 mottar SAS nye Airbus A350-langdistansefly, og i tillegg mange nye Airbus A320 som kommer i løpet av noen år. Dette vil medføre at SAS har en ren Airbus-flåte som vil senke kostnadene og gjøre selskapet mer konkurransedyktige, skriver Elnæs.

Björn Tibell.
Björn Tibell. (Foto: SAS)

Sissener: – SAS kan hete Lufthansa om ikke lang tid

Sissener, i motsetning til Elnæs, ser ikke bort ifra at SAS nå kan bli svært attraktivt for potensielle kjøpere. Han peker på at konsolidering i luftfartsbransjen i Europa er en nødvendighet.

– Dersom svenskene også selger sin eierandel, tipper jeg nok at selskapet om ikke lang tid kommer til å hete Lufthansa, og ikke SAS, sier investor Jan Petter Sissener.

Sissener ser for seg Lufthansa som et alternativ, fordi det tyske flyselskapet ligner SAS.

– De er til dels like. Begge er Star-alliance-selskaper. Den fremtidige trafikken som SAS utgjør vil være veldig bra for Lufthansa.

Han tror ikke danskene ønsker å selge sin andel, i frykt for å miste kontrollen i selskapet. Det er fordi et mulig oppkjøp av SAS kan svekke København Lufthavns posisjon som et viktig knutepunkt i Skandinavia betraktelig.

Men dersom svenskene også selger sin andel, tror ikke Sissener at Danmark vil kunne forhindre et potensielt oppkjøp av flyselskapet.

Elnæs sa onsdag til DN at han heller trodde at danskene kunne potensielt kjøpe seg opp, for å bevare kontrollen – nettopp på grunn av Københavns luftavn Kastrup:

– Jeg tror danskene er interessert i å få et grep om SAS for å sikre at flyselskapet blir en langsiktig og stor aktør på Kastrup.

Godt informerte kilder sa til til DN tirsdag at Lufthansa ikke har planer om å kjøpe SAS-aksjene.(Vilkår)

– Vi har ikke gjort noe ulovlig
Anita Krohn Traaseth beklager ansettelsen av Katharina Andresen. – Vi har ikke gjort noe ulovlig, men vi er villige til å endre praksisen. Jeg forstår at det har blitt støy rundt ansettelsen.
04:18
Publisert: