Nederlenderen Anko van der Werff er ansatt som konsernsjef i SAS, ifølge en børsmelding onsdag. Han erstatter Rickard Gustafson, som i mai går av etter ti år.

Ven der Werff kommer fra stillingen som direktør for flyselskapet Avianca i Colombia i Sør-Amerika, der han i fjor fikk utbetalt en kontroversiell bonus.

SAS' styreleder Carsten Dilling sier til DN at bonusen har vært diskutert i styret.

Dilling åpner også for at den nye SAS-sjefen kan bli nødt til å lede selskapet gjennom en ny finansiell krise mindre enn ett år siden forrige pengejakt:

– Det er litt for tidlig å si, sier Dilling om faren for nytt kapitalbehov i 2021.

Fikk kontroversiell bonus

Flyselskapet Avianca ble tidlig i koronakrisen rammet av finansiell krise og søkte i mai i fjor om en konkursbeskyttelse (Chapter 11-prosess) i USA. På våren i fjor måtte flere tusen Avianca-ansatte godta oppsigelser og jobbkutt, mens toppledelsen fikk utbetalt en stor bonus, ifølge avisen The City Paper i Bogota.

Ledelsen i Avianca fikk tildelt totalt 7,2 millioner amerikanske dollar – 59,5 millioner kroner med dagens valutakurs. Drøyt halvparten av bonusen, 3,7 millioner amerikanske dollar, eller 31 millioner kroner med dagens kurs, gikk til Anko van der Werff personlig.

Informasjonen om bonusene kom frem i dokumenter til domstolene i forbindelse med konkursprosessen. Utbetalingen ble knyttet til en bonusavtale i 2019 og at selskapet anså det som en forpliktelse også under konkursbehandlingen i fjor.

Dilling: «Noe vi har diskutert»

Dilling sier at den enorme bonusen har vært tema i SAS-styret.

– Det er en sak vi har hatt kunnskap om, og noe vi har diskutert i styret. Det er naturlig at et selskap som er i en krisesituasjon lager en bonus for å holde på ledelsen gjennom en krise. Han har også hatt en større variabel godtgjørelse enn han vil få i SAS, sier Dilling.

SAS' styreleder Carstein Dilling.
SAS' styreleder Carstein Dilling. (Foto: Aleksander Nordahl)

SAS' avtroppende konsernsjef Gustafson hadde i fjor en fastlønn på 12,5 millioner svenske kroner, vel fem millioner svenske kroner i oppspart pensjon og ingen variabel avlønning. Ifølge årsrapporten kan variabel lønn for ledere i SAS utgjøre inntil 20 prosent av fast lønn i et normalår.

– Avlønning til Anko van der Werff er på eksakt samme kronebeløp som Gustafson har hatt, sier Dilling.

Kan få nytt pengebehov

Van der Werff har en lang luftfartskarriere bak seg, blant annet i Air France-KLM, der han hadde flere lederroller og i en periode var Norden-sjef. Han har senere vært salgsdirektør i Qatar Airways og konserndirektør i Aeroméxico – inntil han ble utnevnt toppsjef i Avianca Holdings i Bogota, Colombia i 2019.

I en aksjeoppdatering med tittel «flyvende hollender» onsdag skriver analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank:

– Valget av en ikke-skandinavisk toppsjef sender et viktig signal og kan markere et oppgjør med trettende og interne oss/dere-konflikter og motsetninger.

Pedersen mener prioritet for ny SAS-sjef er å sikre likviditet og ny finansiering – i forsøk på å unngå ny kapitalinnhenting – en ny strategisk retning om forretningsreisende blir færre etter korona, og effektiviseringer.

Dilling utelukker ikke et behov for ny kapitalinnhenting i et verste scenario – dersom det drøyer til over sommeren før etterspørselen normaliseres.

– Kan det bli behov for frisk egenkapital i 2021?

– Det er litt for tidlig å si. Men det er klart at vi er i en uforutsigbar situasjon, og hvis det tar tid før vi ser at passasjerene kommer tilbake, kan SAS og hvilket som helst flyselskap komme i en ny krisesituasjon, sier Dilling.

Han legger til:

– Det har vært eksempler i Europa på at aktører har vært gjennom en annen runde. Det hele henger sammen med hvordan etterspørselen utvikler seg over sommeren. Om det drøyer til andre halvår, kan det bli behov for mer penger. Det er ikke noe ligger like foran oss.

Har drøftet SAS etter korona

– Hvorfor er Anko van der Werff den riktige for SAS?

– Han er en utrolig erfaren leder fra flybransjen, og har jobbet bredt og dypt. Han har ledet Air France og KLMs forretninger i Norden, og forstår vår skandinaviske plattform.

– Hva avgjorde for ham?

– Vi har hatt lenge drøftelser om hvordan SAS kan fungere i det nye markedet som kommer etter korona. Han er vant til kriseledelse, og derfor er selskapet i forholdsvis sikre hender.

– Det har vært mye konflikter mellom pilotenes fagforeninger og selskapet. Hva kan endres nå?

– Det er bra vi får friske øyne på dialogen internt. Van der Werff har fått noen gjennombrudd og skapt vinn-vinn-situasjoner med de ansatte i Avianca. Jeg har stor tillit til at han skal sammen med team kan få til ny dynamikk.

– Hvor mange har vært aktuell for jobben de siste ukene?

– Fire.

– Var noen av dem fra Skandinavia?

– Det vil jeg ikke si noe om, svarer Dilling.

Ifølge godt informerte kilder DN var i kontakt med tidligere i april, var van der Werff én av tre kandidater til jobben. De to andre var tidligere British Airways-toppsjef Alex Cruz, og nåværende toppsjef i Austrian Airlines, Alexis von Hoensbroech.

Van der Werff vil ifølge børsmeldingen tiltre senest 15. juli, og i perioden fra mai til juli vil kommersiell direktør Karl Sandlund være fungerende SAS-sjef.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.