Onsdag morgen la SAS frem rapporten for tredje kvartal og den viste et underskudd på minus 1,4 milliarder svenske kroner. I samme periode i fjor var underskuddet på 2,1 milliarder svenske kroner.

Omsetningen var på fire milliarder svenske kroner i kvartalet, mot 2,5 milliarder svenske kroner i samme periode i fjor.

Kvartalsrapporten inngår i SAS’ avvikende regnskapsår, og inkluderer driften i månedene mai, juni og juli.

– Vi registrerte oppmuntrende tegn i løpet av sommeren på gradvis økende etterspørsel. Andel av befolkningen som er vaksinerte, øker også, men store utfordringer gjenstår fremover fordi antallet tilfeller av deltavarianten øker og forsinker gjeninnhentingen. De innførte reiserestriksjonene gjelder fortsatt, og fortsetter å påvirke etterspørselen negativt, sier SAS' nye toppsjef Anko van der Werff.

SAS-rapporten inkluderer én ekstra sommermåned sammenlignet med den rapporten Norwegian la frem tirsdag. Norwegian la frem et driftsunderskudd på 766 millioner kroner tirsdag.

Penger renner ut fra driften

Til tross for minusresultatet kunne likevel Norwegian-ledelsen legge frem en balanse der det fortsatt ligger over syv friske milliarder kroner på bankkontoen. Mens Norwegian-sjef Geir Karlsen også kunne formane at den gjør alt i sin makt for å unngå at kapitalen brenner opp, er SAS i en annen situasjon.

Ved utgangen av juni i år var kontantbeholdning på 4,4 milliarder svenske kroner. Det var samme beholdning som tre måneder tidligere. I mellomtiden har selskapet fått tilgang på tre milliarder svenske kroner i ekstra likviditet, men pengene er ikke brukt ennå. Milliardunderskudd og negativ kontantstrøm fra investeringer er imidlertid motvirket av salg av eiendeler og annen finansiering.

Egenkapitalen var på syv milliarder svenske kroner ved utgangen av juli i år, sammenlignet med 8,4 milliarder svenske kroner tre måneder før.

SAS har vel 27 milliarder svenske kroner i netto rentebærende gjeld ved utgangen av juli – Norwegian har til sammenligning 1,7 milliarder norske kroner etter gjeldskuttet sist vinter og vår.

Konsernsjef Anko van der Werff fikk jobben i SAS i vår, og tar over et selskapet som har bygget gjeld under korona.
Konsernsjef Anko van der Werff fikk jobben i SAS i vår, og tar over et selskapet som har bygget gjeld under korona. (Foto: Ivan Valencia/Bloomberg)

I mai i år måtte SAS be om ytterligere kredittramme på tre milliarder svenske kroner fra den danske og svenske staten, og pengene ligger foreløpig ubrukt. Med enda en hjelpende hånd fra eierne Danmark og Sverige – og lånegaranti fra den norske stat i desember i fjor – er SAS kommet opp i totalt mer enn 18 milliarder svenske kroner i total koronastøtte. Dette inkluderer både gjeldsinstrumenter og egenkapital fra refinansieringen i fjor høst.

Har gjenåpnet mange ruter

Konstituert konsernsjef Karl Sandlund uttalte i sommer, da SAS la frem rapporten for perioden februar–april:

«En økt vaksinasjonsgrad gjør at det finnes visse forhåpninger om lettede restriksjoner, og en økt etterspørsel i forkant av den viktige sommersesongen.»

Nylig meldte selskapet det vil vil løfte kapasiteten til 160 direkteruter til 90 destinasjoner i løpet av høsten. Det kan innebære at den finansielle gamblingen økes, selv om selskapet selv uttalte at etterspørselen er i ferd med å ta seg opp.

Registrert i norske kroner hadde SAS tirsdag ved børsslutt en markedsverdi på Oslo Børs på nær 14,2 milliarder kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.