Etter over to uker med streik ble det natt til tirsdag endelig bekreftet at partene har kommet til enighet, og at streiken er avsluttet.

– Vi har nådd en enighet. Streiken er over, sa forhandlingsleder for pilotene, Martin Lindgren, da han kom ut og møtte pressen like før klokken 03.30 natt til tirsdag.

Dette er hva partene er blitt enige om:

  • Ny kollektivavtale på fem og et halvt år.
  • Gjenansettelse av 450 piloter i fulltidsstillinger, frem mot 2024.
  • Søksmål som tidligere er blitt varslet mot SAS blir frafalt.
  • SAS vil gi pilotene en usikret fordring på en milliard svenske kroner i rekonstruksjonsprosessen. Ifølge selskapet betyr dette at pilotene vil få utbetalt totalt 100 millioner svenske kroner over fem og et halvt år.

Oppsummert innebærer den nye avtalen «økt produktivitet» for SAS-pilotene, i tillegg til mer fleksibilitet for «sesongproduksjon». Vilkårene gir også en lavere enhetskostnad for pilotene, skriver selskapet i børsmeldingen natt til tirsdag.

Det blir gjentatt at enigheten med pilotene er et viktig steg i arbeidet med restruktureringsplanen SAS Forward, ettersom den vil gi «stabilitet og forutsigbarhet som potensielle investorer krever».

Glade for enighet

– Vi er selvfølgelig glade for at vi er blitt enige. Dette er fantastiske nyheter, og vi er glade på vegne av kundene, sier SAS-sjef Anko van der Werff, som natt til tirsdag var ute og møtte pressen for første gang i denne forhandlingsrunden.

Leder for SAS Norges pilotforening, Jan Levi Skogvang, omtalte avtalen som «en tragedie» til Dagbladet mandag kveld, før avtalen ble offisielt bekreftet av alle parter.

Da partene kom ut etter at avtalen var klar, spurte DN hva Skogvang legger i det.

– Vi har bidratt enormt med innsparinger til SAS. Det betyr at avtalen er redusert. Det er nedgang i lønn. Det er å jobbe annerledes og mer intenst, svarte Skogvang.

Roger Klokset, leder i Norske SAS-flyveres forening, sier han ikke nødvendigvis ville brukt ordet tragedie.

– Men jeg forstår at han sier det. Det er elementer i avtalen som er veldig vanskelig for medlemmene våre å akseptere, sier Klokset til DN.

– Vi får se hvordan mottagelsen blir. Jeg er forberedt på at den kan bli tatt imot med litt blandede følelser. Men jeg tror medlemmene våre innser at vi har fått på plass det viktigste, sier Klokset videre.

Enigheten er betinget av godkjennelse fra de fire fagforeningene, som nå skal avholde uravstemning blant sine medlemmer. SAS må i tillegg få godkjennelse fra domstolen i USA, i henhold til konkursbeskyttelsesprosessen. Det er ventet at alt dette vil bli klart i løpet av de nærmeste ukene, skriver SAS i meldingen natt til tirsdag.

130 mill. hver dag

SAS opplyser videre at streiken har kostet mellom 100 og 130 millioner svenske kroner per dag, i tapte inntekter og kostnader. Det er ventet at streiken vil ha en totalkostnad på over 1,5 milliarder svenske kroner. Om lag 380.000 passasjerer ble berørt av streiken, og rundt 3700 flyvninger ble kansellert.

SAS-sjef Anko van der Werff sier til DN at streiken ikke har endret kapitalbehovet til selskapet, og at målet fortsatt er å hente 9,5 milliarder svenske kroner i frisk egenkapital. Samtidig jobbes det med å sikre et brolån på til sammen rundt syv milliarder svenske kroner.

– Vi snakker med forskjellige potensielle investorer, og vi må være ærlige på at streiken har komplisert prosessen. Vi vil nå ta opp samtalene igjen, sier van der Werff, som legger til at de fortsatt jobber med å skaffe brolånet på syv milliarder.

Enigheten med pilotene utgjør en viktig del av de årlige kostnadsbesparelsene på 7,5 milliarder svenske kroner, som er en viktig del av restruktureringsplanen SAS Forward. Selskapet har tidligere uttalt at det trengs «effektiviseringer» fra pilotkorpset på 800 millioner svenske kroner i året som en del av redningsplanen.

– Hvor sterk er du i troen på at SAS vil bli et solid flyselskap som kan levere overskudd?

– Veldig sterk. Grunnen til at jeg er så fornøyd med denne avtalen, er at pilotene gjør sin del i SAS Forward, og det at pilotene er med oss er et viktig steg. Vi kan nå ta det neste steget inn i investor-sfæren, og det er det som trengs for selskapet. Det er fortsatt mye arbeid foran oss, sier van der Werff.

Flyanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank trodde mandag formiddag at partene ville finne en løsning mandag.

– Hvis ikke vil det være knusende for SAS, som da må snu til plan c eller plan d. Da må man med stor sannsynlighet selge unna eiendeler for å få den nødvendige finansieringen til Chapter 11-prosessen og SAS Forward, sier han.

Full forvirring om avtale

Klokken 20.32 mandag kveld meldte dansk TV 2 at det var enighet mellom selskapet og pilotene. Også flere andre medier meldte om det samme.

Like etter kom det en kontrabeskjed fra SAS' presseavdeling, som sa til DN at denne opplysningen var feil og at det ikke var signert noe avtale.

– Vi dementerer, det finnes ingen avtale på plass ennå, sa SAS' kommunikasjonsdirektør Karin Nyman til DN.

Kort tid etterpå sendte flyselskapet ut en børsmelding hvor det sto at det ikke var en overenskomst mellom partene.

– Selv om meglingen har gått i riktig retning, har ingen avtale ennå blitt signert mellom de to partene. Grunnet spekulasjonene i mediene vil SAS tydeliggjøre at det ikke er inngått en avtale mellom partene. Meglingsprosessen fortsetter, sto det i meldingen.

Klokken 21.05 skrev Dagens Industri at SAS har fått en avtale, men at den ikke er signert.

– Vi har en avtale, og nå skal vi bare få de siste underskriftene på plass, sier SAS' styreleder Carsten Dilling.

– Stemmer medieoppslagene om at streiken er over? spurte den svenske avisen.

– Ja, det håper vi. Vi skal ha alle signaturene på alle papirer nå, så håper vi at du har rett, sa Dilling til DI.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.