Fredag ettermiddag sa riksmegler Mats Wilhelm Ruland til NRK at han ville forsøke å kalle inn SAS og pilotkorpset i løpet av kort tid til en ny meglingsrunde.

SAS' konsernsjef Anko van der Werff sier omtrent samtidig at det har vært kontakt med meglere i de tre skandinaviske landene i et forsøk på å få løst den pågående pilotstreiken.

– Vi følger opp prosessen med meglerne, og har vært i kontakt med dem i dag. Vi har indikert at vi er klare til å gjenoppta meglingen, og venter på neste steg, sier SAS-sjefen til DN.

– Har du håp om at nye forhandlinger vil finne sted i løpet av de neste dagene?

– Ja, jeg har et håp fordi streiken koster oss inntil 130 million svenske kroner daglig. Vi er nødt til å få en avtale i havn. Og vi trenger en «riktig» avtale, som gjør at SAS kan tiltrekke seg nye private investorer. De vil bare komme inn hvis det skjer på gode markedsvilkår, sier Anko van der Werff.

Vel fire dagers streik innebærer at kassen kan ha blitt tappet med inntil 500–600 millioner svenske kroner siden mandag. Cirka 30.000 passasjerer rammes daglig så lenge rundt 900 piloter er i streik.

Må svare på LO-kritikk

SAS-sjefen måtte torsdag tåle hard kritikk fra en samstemt fagbevegelse i Norge, ifølge E24. Blant annet LO og YS reagerte på flyselskapets steile krav om effektiviseringer, og ikke minst på at selskapet vil ha en kollektivavtale for åtte eller ti år. Anko van der Werff hviler seg igjen på investorjakten.

– Grunnen er at dette selskapet historisk har hatt for mye uro internt. Dette er basert på fakta, og jeg prøver å ikke være politisk ukorrekt her: Jeg har ennå ikke vært i SAS ett år, og jeg kan allerede se at det er utfordrende for investorer å gå inn i et selskap som hverken tjener penger eller har betalt utbytte de siste 21 årene, men som derimot har hatt uvanlig mange streiker. Nye investorer vil bare bli med om det er en viss sikkerhet for stabilitet internt, og jeg mener det er forståelig at de krever det, sier han.

– Situasjonen er fastlåst, fordi de samme fagforeningene som nå streiker for å beholde opptjente rettigheter, samtidig signerer kollektivavtaler med andre flyselskaper til langt mer gunstige vilkår, sier SAS-sjefen.

Det henviser blant annet til DNs artikkel om at Norsk Flygerforbund under pandemien inngikk kollektivavtaler med SAS' nye konkurrenter Flyr og Norse Atlantic Airways.

– Den eneste løsningen på sikt er at vi får kollektivavtaler som gjelder på tvers av alle flyselskapene i Skandinavia, sier han.

Også NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe tok fredag gjennom en ytring hos NRK til orde for en bransjemessig avtale med pilotene i Skandinavia.

Vil ha en «våpenhvile»

SAS står i en akutt økonomisk krise, og måtte tirsdag søke om konkursbeskyttelse i en amerikansk domstol. Søknaden ble godkjent i en høring torsdag ettermiddag.

SAS-sjefen erkjenner at han ikke har tid til å vente på en bransjeavtale før den pågående streiken blir løst, og han ber derfor pilotene om å komme tilbake på jobb mens partene forhandler videre. Han foreslår en løsning som ligner en våpenhvile.

– En bransjeavtale blir ikke klart på to-tre uker. Men jeg appellerer til fagforeningene om å avblåse streiken og gi oss, la oss si tre-fire måneder, til å finne en langsiktig løsning. Da kan passasjerene dra på ferie, SAS vil få en noenlunde grei sommersesong under Chapter 11-prosessen, og det blir mulig for oss å tiltrekke oss nye investorer, sier Anko van der Werff.

– Ikke tid vi trenger

DN har ikke lykkes å komme i kontakt med de to pilotforeningene ved 18-tiden fredag, men til TV 2 sier Roger Klokset, Leder i norske SAS-flyveres forening, at de foreløpig ikke har mottatt en formell henvendelse men at de vil svare når det foreligger.

– Vi har drevet denne prosessen i åtte måneder med SAS uten at det på noe tidspunkt har vært en reell forhandling, sier Klokset til TV 2.

– At vi skal trekke prosessen i tre måneder til, altså, det er ikke tid vi trenger. Vi trenger en vilje til reell forhandling og posisjonsforflytning fra SAS-ledelsen.

Til VG sier leder i SAS Norge Flygerforening Jan Levi Skogvang at utspillet er en fullstendig avsporing.

– Dette har ingenting med saken å gjøre, det er bare tullprat. Bransjeavtaler er ikke noe å dra opp under denne konflikten, det er fullstendig avsporing, sier Skogvang til VG.

Skogvang mener en bransjeavtale vil være en minimumsavtale for vilkår innenfor bransjen. Det vil ifølge han ikke være noe som spesifikt vil gjelde for SAS, men for hele flynæringen.

– Å snakke om bransjeavtale under denne konflikten, blir fullstendig meningsløst. Det viser hvor lite kunnskap han har om skandinavisk luftfart, sier Skogvang.

«Få uker» å gå på

På spørsmål om hvor lang tid det går før situasjonen for SAS' økonomi er kritisk, svarer konsernsjefen:

– Alle kan gjøre egne regnestykker, og det er åpenbart snakk om få uker før det er virkelig kritisk når streiken koster hva den gjør. Det gir oss kanskje litt tid, men jeg mener vi ikke har friheten til å signere en dårlig avtale. Investorene vil ikke gå inn med penger hvis vi signerer en dårlig avtale. Det skjer ikke, sier Anko van der Werff.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.