SAS kjemper for livet midt i koronakrisen, og varslet sist uke om et kapitalbehov på inntil 12,5 milliarder svenske kroner.

Det har støtte fra de to hovedeierne Sverige og Danmark – som samlet eier 29 prosent av flyselskapet – og de to landene prøver samtidig å få Norge inn på eiersiden igjen.

Selskapet har mål om å presentere en refinansiering innen utgangen av juni, altså tirsdag neste uke.

Norge holder igjen

Svenske Dagens industri skrev onsdag at den norske regjeringen er tilbakeholden med å love deltakelse i kriseplanen, og at det har skapt stor frustrasjon hos nabolandene.

Torsdag ettermiddag holdt statsminister Erna Solberg (H) pressekonferanse om oppmykning av reiseråd. I etterkant kommenterte hun arbeidet med en refinansiering av SAS.

– Norge har laget en finansieringsmekanisme for luftfarten, som Norwegian har brukt. Det tok hensyn til at vi har tre flyselskaper i Norge, og i den er det en mulighet for å få likviditet til SAS. Vi ser på ordningen underveis, men i utgangspunktet er det den vi styrer etter, sier Solberg.

«Vi har solgt oss ut av SAS»

Norge solgte seg ut av SAS i 2018.

– Utgangspunktet vårt er at vi ikke lenger er eier. Husk på hva eiere og långivere i Norwegian har måttet bidra med i kapital for at det kan bruke den samme ordningen. Det er dagens eieres plikt å stille opp på det. Vi er opptatt av at norsk luftfart skal ha konkurranse også etter krisen, men det skal gjøres gjennom å sikre gode rammebetingelser, og ikke gjennom å eie et av selskapene.

– Så egenkapital denne eller neste uke er ikke aktuelt?

– Vår løsning til nå har vært lånegarantiordningen.

– Opposisjonen mener Norge bør gå inn igjen som eier i SAS?

– Vi har solgt oss ut av SAS, og det var med stor støtte i Stortinget. Vi er opptatt av konkurranse i luftfarten, og at vi skal ha gode flyselskaper i Norge. Men vi må gjøre det på andre måter enn å eie, sier Solberg.

Mulig plan denne uken

SAS har varslet at en detaljert finansieringsplan skal være klar innen utgangen av juni – altså førstkommende tirsdag. Det er mulig at en plan blir lagt frem allerede fredag denne uken.

Foreløpig har Sverige sagt at det kan bidra med inntil fem milliarder svenske kroner i frisk kapital, mens Danmark ikke har nevnt en bestemt beløp så langt. Ifølge Dagens industri har de største eierne sammen med SAS-ledelsen jobbet med en plan for både en fortrinnsrettemisjon – der Sverige og Danmark deltar – og utstedelse av hybridobligasjoner, en mellomting av egenkapital og gjeld som kan bli konvertert til egenkapital senere, og der man forsøker å få med Norge i finansiering av planen.

«Ingen kan spå om fremtiden»

Tidligere har både Arbeiderpartiet og SV tatt til orde for at Norge igjen blir medeier i SAS, for å sikre felles infrastruktur i Skandinavia. Denne uken sa Senterpartiet det samme gjennom VG, og LO og Norsk Flygerforbund vil ifølge samme avis ha alle tre land tilbake på eiersiden.

Næringsminister Iselin Nybø (V) vil ikke si om det kan bli aktuelt med frisk kapital på et senere tidspunkt.

– Det er et litt vanskelig spørsmål, for ingen kan spå om fremtiden. Luftfarten vil gå vanskelige tider i møte, og vi må ha konkurranse. Men Regjeringen er tydelig på at krisepakken er seks milliarder kroner gjennom en lånegarantiordning. Så vidt jeg vet, har ikke SAS benyttet den ennå, sier Nybø.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.