– Jeg kan med lettelse si at konflikten nå er over og at vi har kommet til enighet om en treårig avtale. Vi har fått en avtale som gir oss mer fleksibilitet og som gjør det lettere for våre dyktige piloter å planlegge sine liv, sa SAS-sjef Rickard Gustafson under en pressekonferanse i Stockholm torsdag kveld.

På den syvende dagen med SAS-streik ble det en løsning torsdag kveld. Fire pilotforeninger er blitt enig med SAS om nye kollektivavtaler.

Torsdag kveld varslet SAS at de vil holde pressekonferanse i Stockholm klokken 20.30. Da hadde partene forhandlet hos Riksmekleren i Oslo i over 33 timer.

Lønnsvekst på 3,5 prosent

Likevel tok det over to og en halv time før pressekonferansene kom i gang i Stockholm, Oslo, og København.

Først da partene hadde vært hos Riksmekleren i 36 timer kunne de annonsere at de var blitt enige om en lønnsvekst for pilotene på 3,5 prosent i 2019, tre prosent i 2020 og fire prosent i 2021.

– Dette er langt unna kravet på 13,5 prosent. Er det et nederlag for dere?

– Jeg vært tydelig på at vi hadde et krav som lå i tråd med frontfaget, altså 3,2 prosent. Denne er noe over det. Det som har vært viktig for oss er at lønn trenger du ikke hvis du ikke har noen jobb – derfor har vi sikret ansettelsestryggheten og vi har fått forsvarlige turnusavtaler, sier leder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til DN.

– Det aller viktigste for oss har vært å sikre at medlemmene våre ikke mister jobben og har ansettelsestrygghet. Det har vi lykkes med, og samarbeidsavtalene inngår nå som en del av tariffavtalen. Vi har også fått på plass en turnusordning som gir en mer forutsigbar arbeidshverdag. Andelen piloter i gruppen med forutsigbar turnusordning økes fra 40 prosent til 60 prosent, sier Christian Laulund, leder for SAS-pilotene i Norsk Flygerforbund.

Nå vil SAS prioritere å få flyene til å gå som normalt igjen. 709 avganger torsdag er allerede kansellert, så flyvningene vender tilbake til normalen tidligst på fredag. Til sammen har over 4.000 avganger blitt kansellert, og nesten 400.000 passasjerer blitt berørt av streiken.

SAS sier selv at det vil ta omtrent et døgn før de er oppe med normal drift igjen. Finansdirektør Torbjørn Wist sier til DN at avtalen med fagforeningene ikke vil gå ut over konkurransedyktigheten til selskapet.

– Det var viktig for meg at vi ikke forringet den fleksibiliteten og lønnsomheten som vi har oppnådd siden nær døden-opplevelsen i 2012. Vi føler nå vi har kommet frem til det som er en anstendig avtale.

– Hvor mye koster kravene fra pilotene som dere har innfridd?

– Vi kommer ikke til å kommentere på kostnadene knyttet til avtalen. I enhver forhandling må partene gi og ta. Vi har fått en del som gir positiv verdi, vi har måttet gi oss på noen ting som foreningene var opptatt av. De er håndterbare og vil ikke påvirke vår konkurranseevne på noen måte.

Måtte korrekturlese

I Stockholm fikk Rickard Gustafson spørsmål om hvorvidt SAS har vært villig til å videreføre en avtale som gjør at pilotene kan påvirke i hvilket omfang selskapet leier inn fly fra underleverandører:

– Den avtalen har de fått tilbake, sier Gustafson.

På spørsmål om hvorfor det tok så lang tid å presentere avtalen torsdag kveld, svarte Gustafson:

– Det er en kompleks avtale og den involverer fire foreninger. Det tok lengre tid å korrekturlese avtalene enn vi hadde regnet med, sier Gustafson.

Finansdirektør Wist forteller til DN at det har vært krevende forhandlinger.

– Det har vært intense forhandlinger. Folk har ikke sovet på 40 timer. Her var det hele Skandinavia og det gjør det til en omfattende prosess. Derfor er vi ekstra glad for at vi har kommet frem til en avtale.

Ville ha forutsigbarhet

SAS og fagforeningene har forhandlet om de samme kravene som ved forrige megling. Pilotene forklarer streiken med et ønske om mer forutsigbar arbeidstid. Ifølge fagforeningene kan pilotene risikere å jobbe mer enn fem helger på rad, og mellom 50 og 60 prosent av pilotene får ikke vite turnusen før to uker før de skal fly.

De har gjennom streiken krevd en lønnsøkning på 13 prosent, og begrunner kravet med at de vil opp på samme nivå som konkurrentene. SAS-sjef Rickard Gustafson har svart med at pilotenes krav koster over en halv milliard kroner, og sier det kan velte selskapet.

Finansdirektør Wist vil ikke kommentere kostnadene, men sier at selskapet ikke vil veltes.

– Hvis vi hadde innfridd alle kravene hadde vi fått økonomiske utfordringer. Det er ikke der vi har landet. Pilotene har skjønt at de også måtte gi. Vi har landet på en forsvarlig avtale, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.