SAS står midt i en krevende konkursprosess hos en domstol i New York, og det er langt fra sikkert hvor mange av selskapets fly som blir med videre dersom selskapet til slutt overlever. Prosessen i domstolen vil uansett pågå i ni til 12 måneder.

Bestiller elfly

Samtidig møtte SAS' konsernsjef Anko van der Werff torsdag hos den svenske flyprodusenten Heart Aerospace i Göteborg for å fortelle om en overraskende avtale. SAS har nemlig signert en såkalt intensjonsavtale om kjøp av foreløpig to nye elfly rett fra fabrikken Heart Aerospace og med planlagt levering fra 2028. Prisen på disse flyene er foreløpig ukjent. Det er verdt å merke seg at det foreløpig er en ganske uforpliktende bestilling, som kan bli konkretisert på et senere tidspunkt.

Dette er en fotomontasje av elflyet ES-30, som vil få plass til 30 passasjerer. Flyet er fortsatt under utvikling.
Dette er en fotomontasje av elflyet ES-30, som vil få plass til 30 passasjerer. Flyet er fortsatt under utvikling. (Foto: Illustrasjon: Heart Aerospace)

Bestillingen skjer i forbindelse med en koordinert seanse torsdag, der også Air Canada meldte om en storstilt satsing på elfly, og Saab blir medeier av fabrikken.

– Først og fremst handler dette om luftfartens rolle i samfunnet og vi vil vise den yngre generasjonen at vi investerer i fremtidens mobilitetsløsninger, sier SAS-sjef Anko van der Werff til DN.

– Vi må ha et bærekraftig og troverdig veikart for å redusere klimautslippene, og Heart er én av aktørene som forsøker å gjøre noe med det.

Vil starte på Vestlandet

Avtalen handler i første omgang om bestilling av to elfly som forhåpentlig står klar til levering i 2028 og vil få en rekkevidde på inntil 400 kilometer. Det vil med andre ord si kortere flyruter innenriks i Norge, for eksempel mellom Bergen og Stavanger. Der er det 160 kilometer i luftlinje.

– Jeg ser for meg at dette vil være et tilbud på kysten av Norge og Sverige i første omgang. Forhåpentlig kan det skape helt nye reisemønstre også, sier van der Werff.

– Hvor mange elfly i SAS-farger ser du for deg innen 2035, om denne teknologien lykkes?

– Kanskje 20–25 prosent av flåten vår, sier SAS-sjefen.

På vei inn i konkursprosessen har SAS med seg rundt 100 små og store jetfly, i tillegg til andre fly som det leier inn fra tredjeparter.

En spesiell timing

Konsernsjef Anko van der Werff må erkjenne at tidspunktet for å legge inn bestillinger på helt nye fly er ganske unik – samtidig som selskapet har fått innvilget konkursbeskyttelse i USA. Det betyr at mange kreditorer risikerer at store verdier går tapt for alltid.

– Hva tenker du om denne timingen?

– Jeg hadde regnet med at noen ville spørre om det. Denne nyheten viser at vi er trygge på å komme gjennom prosessen i domstolene, og at vi ikke mister fremtiden av syne. Restruktureringen vi går gjennom, er forhåpentlig ferdig neste sommer. Det å løse fremtidens utfordringer knyttet til utslippskutt, ligger åpenbart flere år frem i tid.

Den relativt unge flyfabrikken Heart Aerospace i Göteborg har utviklet et fly for totalt 19 passasjerer, med modellbetegnelsene ES-19. Flyet skal forhåpentlig ha første flytur i 2024 og få nødvendige sertifikater for passasjerflyvninger i 2026.

Flyene SAS har bestilt er med modellbetegnelsene ES-30 og ES-4X. Dette er fly som vil ta mellom 30 og 50 passasjerer og anslagsvis være i luften fra 2028.

Tidligere har selskaper som amerikanske United Airlines og Finnair signert intensjonsavtaler med flyprodusenten. Også Widerøe og svensk-norske BRA har varslet investeringer i elfly og holder muligheten åpen for et samarbeid med Heart.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.