Sverige og Danmark har gått sammen om å stille garantier på tre milliarder svenske kroner som skal hjelpe SAS' håndtering av de mest akutte økonomiske konsekvensene av koronaepidemien.

Det opplyser blant annet det danske finansdepartementet tirsdag ettermiddag.

I tillegg stiller den svenske regjeringen med garantier som kan brukes av både SAS og andre selskaper – også Norwegian.

«Gir et pusterom»

SAS-sjef Rickard Gustafson sier pakken vil hjelpe på en akutt situasjon i selskapet.

– Jeg er glad for at landene vil prioritere luftfart og kommer med en beskjed i kveld som gir et pusterom for både bransjen og SAS, sier Gustafson.

– Hvor lenge vil pengene i denne krisepakken hjelpe SAS?

– Det kommer an på hvor lenge vi har situasjonen med stengte grenser og myndighetenes råd om å avstå fra flyreiser – og hvor lenge folk venter med reise, når de får lov til det igjen. SAS har god finansiell beredskap, og med en slik garanti, gir det en bedre beredskap.

SAS-sjef Rickard Gustafson. Her fra Kastrup-flyplassen i København.
SAS-sjef Rickard Gustafson. Her fra Kastrup-flyplassen i København. (Foto: Aleksander Nordahl)

– Har denne pakken en innretning som SAS har bedt om?

– Jeg har vanskelig for å svare på detaljer, hvilke forutsetninger som gjelder, hvordan vi får tilgang på pengene eller kostnadene som løper om vi utløser kreditten. Nå har hovedeierne vist at de mener at flybransjen skal overleve, og at SAS viktig for samfunnet, sier Gustafson.

To hovedeiere stiller opp

Sverige og Danmark er de største eierne i SAS, med en samlet eierandel på 29 prosent. Norge solgte seg ut av SAS i 2018.

– Et flyselskap kan ikke bare finansieres med gjeld. Trenger SAS også tilgang på frisk egenkapital i krisen?

– Jeg synes de to statene har vist et tydelig eieransvar, og at de vil støtte industrien i en krevende tid. Så får vi jobbe konstruktivt for å finne gode løsninger videre, sier Gustafson.

Tirsdag kveld i 19-tiden var det fortsatt ingen norsk krisepakke for flyselskapene klar. Situasjonen utvikler seg fra time til time.

– Har du hørt noe om en norsk pakke på trappene?

– Nei. Men jeg forutsetter, og har forstått, at den norske regjeringen også ser på muligheten for å støtte luftfarten, og er overbevist om at den norske regjeringen vil at bransjen skal overleve også i Norge.

– Vil SAS også å ta del i en norsk krisepakke?

– Det får vi vurdere når det kommer. Om vi behøver, og om krisen vedvarer lenge, kan det være en mulighet å vurdere ytterligere tiltak, om det kommer fra Norge.

– Tror du det kommer innen 24 timer?

– Det kan ikke jeg svare på, og kan ikke spekulere i det, sier Gustafson.

NHO: Norwegian får tilgang

I Norge har flyselskapene gjennom arbeidsgiverorganisasjonen NHO Luftfart bedt regjeringen om krisetiltak i form av tilgang på likviditet. Søndagens krisefond fra regjeringen på 100 milliarder kroner var ikke tilpasset dem.

– Jeg kan opplyse at vi har etablert en god dialog med regjeringen, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart tirsdag ettermiddag.

Han sier om pakkene fra Sverige og Danmark:

– Dette betyr at en ordning fra den norske regjeringen må på plass veldig raskt. Er det et land som virkelig er avhengig av luftfart, er det Norge, sier Lothe.

Lothe mener derimot at den svenske krisepakken også kan brukes av et selskap som Norwegian.

– Slik jeg leser denne, vil Norwegian – som har et registrert datterselskap i Sverige – kunne nyte godt av denne ordningen, sier Lothe.

Norwegian ber tirsdag kveld Norge om å skynde seg med en norsk pakke.

Finansdepartementet i Norge vil ikke si om en egen krisepakke for flyselskapene er på trappene.

– Flyselskapene er børsnotert, og hvorvidt det kommer tiltak rettet direkte mot dem, ville vært markedssensitiv informasjon, så det kan vi ikke kommentere, sier Helene Megaard i kommunikasjonsenheten i departementet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.