Tidligere denne uken skrev DN at flyselskapet SAS etablerer to nye datterselskaper, kalt SAS Connect og SAS Link.

Med opprettelsen av datterselskapene er nylig oppsagte medarbeidere nødt til å søke på jobbene sine på nytt. I løpet av pandemien har SAS sagt opp rundt 40 prosent av dets ansatte.

Kritikken har haglet mot flyselskapet etter at nyheten ble kjent, blant annet fra fagforeningene til piloter og kabinansatte i SAS. Nå kaster også LO seg på.

– Svært mange SAS-ansatte har gått arbeidsledige i over 1,5 år som følge av koronapandemien. De har tatt den største støyten for oss alle sammen. Nå står LO-fellesskapet sammen med dem, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik i en pressemelding.

LO skriver at SAS, gjennom opprettelsen av nye datterselskaper, omgår en femårig gjenansettelsesplikt for oppsagte medarbeidere. Oppsagte medarbeidere må nå søke på jobbene sine på nytt – til dårligere vilkår, skriver LO.

– Det SAS nå gjør bryter med det vi forbinder med et anstendig arbeidsliv, og er usolidarisk. At SAS oppretter nye selskaper for å unngå gjenansettelse av tidligere lojale ansatte er uakseptabel oppførsel av et selskap som attpåtil har nytt godt av fellesskapets midler, sier LO-sekretær og leder i LO Luftfart, Are Tomasgard.

«Utfordrer anstendigheten»

LO viser blant annet til at norgessjef Kjetil Håbjørg sa at selskapet gjerne vil ha tilbake tidligere ansatte, da han under Arendalsuka ble spurt om selskapet ville ansatte oppsagte skandinaviske medarbeidere når luftfarten tar seg opp.

Ifølge LO ble det ikke nevnt noe om at disse måtte søke jobb på nytt.

– LO og LO-forbundene har gjennom koronapandemien brukt partssamarbeidet aktivt, og stått skulder ved skulder med arbeidsgiversiden og flyselskapene for å få på plass økonomiske ordninger for luftfarten. Hele samfunnet har stilt opp. At SAS så i ly av pandemien lanserer kreative selskapsstrukturer som omgår avtaler og tidligere ansattes rett til å få jobben tilbake, er et brudd på samfunnskontrakten, sier Tomasgard

LOs beskjed til konsernsjef Anko van der Werff er nå å revurdere selskapets planer, etterleve gjenansettelsesretten ved å ta medarbeidere tilbake – uten at de må søke på jobbene sine på nytt.

– Det er svært skuffende at et så viktig selskap som SAS, med lange skandinaviske tradisjoner, nå utfordrer anstendigheten i luftfarten. Samtidig merker vi oss at det kommer nye aktører på markedet som vil bygge på den norske modellen og et tillitsfullt prissamarbeid, sier Tomasgaard.

Må sikre SAS plass

SAS er, som flyselskaper flest, blitt ekstremt hardt rammet av pandemien, med tap i milliardkrisen.

Pressesjef i SAS Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji, forteller at omorganiseringen er et nødvendig grep.

- For å igjen kunne bli lønnsomme trenger vi å utvikle den operative plattformen som selskapet hadde anvendt seg av allerede før pandemien. Det er takket være vår operative plattform at vi kan møte den beinharde konkurransen og på så vis sikre både eksisterende og fremtidige arbeidsplasser i Skandinavia, skriver hun i en epost.

Videre påpeker Lindgren at SAS har avtaler med totalt 38 forskjellige fagforeninger, og at selskapet har inngått en avtale med en av Danmarks største fagforeninger.

- Vi skylder våre eiere og långivere og også våre ansatte å sikre en plass til SAS i det fremtidige markedet etter pandemien, avslutter Lindgren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.