Etter mer enn to uker med streik ble det natt til tirsdag endelig enighet mellom SAS og fire pilotforeninger.

Den nye kollektivavtalen strekker seg over fem og et halvt år, og inneholder også blant annet disse punktene:

  • Gjenansettelse av 450 piloter i fulltidsstillinger, frem mot 2024.
  • Søksmål som tidligere er blitt varslet mot SAS blir frafalt.
  • SAS vil gi pilotene en usikret fordring på en milliard svenske kroner i rekonstruksjonsprosessen. Ifølge selskapet betyr dette at pilotene vil få utbetalt totalt 100 millioner svenske kroner over fem og et halvt år.

Oppsummert innebærer den nye avtalen ifølge selskapet «økt produktivitet» for SAS-pilotene, i tillegg til mer «fleksibilitet for sesongproduksjon». Vilkårene gir også en lavere enhetskostnad for pilotene, skrev SAS i en børsmelding natt til tirsdag.

Enigheten blir av selskapet beskrevet som et viktig steg i arbeidet med redningsplanen SAS Forward.

– Dette er definitivt gode nyheter. Det virker som om begge parter har fått med seg ting de kan være fornøyde med. SAS får kostnadsbesparelser og pilotene får sparkede kolleger tilbake, sier Sydbank-analytiker Jacob Pedersen til DN.

Sydbank-analytikeren påpeker likevel at det gjenstår mye arbeid.

I en fersk analyse trekker han frem forhandlingene med leasingselskapene og ettergivelse av gjeld som det vanskeligste å få på plass.

Pedersen mener samtidig forholdet til mange fritidsreisende nå er ødelagt.

«En annen viktig oppgave blir å gjenopprette det mildt sagt dårlige forholdet til fritidsreisende skandinaver. Det kan bli vanskeligere enn normalt, fordi folk får flere og flere alternativer ved siden av SAS. Den letteste måten å gjøre det på er helt sikkert ved å sette ned billettprisene», heter det i en analyse fra Pedersen tirsdag morgen.

Arbeidet fortsetter

SAS opplyser at streiken har kostet mellom 100 og 130 millioner svenske kroner per dag, i tapte inntekter og kostnader. Totalt har streiken kostet selskapet mer enn 1,5 milliarder svenske kroner.

Om lag 380.000 passasjerer ble berørt av streiken, og rundt 3700 flyvninger ble kansellert.

Enigheten natt til tirsdag kom altså etter maratonforhandlinger gjennom helgen, der utfallet lenge var usikkert. De fire fagforeningene skal nå tilbake til sine medlemmer for uravstemning, og enigheten er betinget av godkjennelse både der, men også av domstolen i USA, i henhold til konkursbeskyttelsesprosessen.

Det er ventet at alt dette vil bli klart i løpet av de nærmeste ukene. 900 piloter har vært ute i streik siden starten av juli.

SAS-sjef Anko van der Werff sa til DN at streiken ikke har endret kapitalbehovet til selskapet, og at målet fortsatt er å hente 9,5 milliarder svenske kroner i frisk egenkapital. Samtidig jobbes det med å sikre et brolån på til sammen rundt syv milliarder svenske kroner.

– Vi snakker med forskjellige, potensielle investorer, og vi må være ærlige på at streiken har komplisert prosessen. Vi vil nå ta opp samtalene igjen, sa van der Werff.

Enigheten med pilotene utgjør en viktig del av de årlige kostnadsbesparelsene på 7,5 milliarder svenske kroner, som er en viktig del av restruktureringsplanen SAS Forward. Selskapet har tidligere uttalt at det trengs «effektiviseringer» fra pilotkorpset på 800 millioner svenske kroner i året som en del av redningsplanen.

Tror det finnes villige investorer

Da forhandlingene tok slutt, var det naturlig nok en fornøyd toppsjef som møtte pressen i Stockholm natt til tirsdag.

– Vi er selvfølgelig glade for at vi er blitt enige. Dette er fantastiske nyheter, og vi er glade på vegne av kundene, sa van der Werff.

Roger Klokset, leder i Norske SAS-flyveres forening, oppsummerte det slik:

– Vi får se hvordan mottagelsen blir. Jeg er forberedt på at den kan bli tatt imot med litt blandede følelser. Men jeg tror medlemmene våre innser at vi har fått på plass det viktigste.

Analytiker Pedersen har flere ganger de siste ukene understreket at forhandlingene med pilotene kun var én puslespillbrikke i det store arbeidet for å redde SAS. Nå som det er på plass, mener han at prosessen har vist at det finnes villige investorer, og at det må ventes at disse fortsatt har en interesse av å skyte inn penger, slik at konkursbeskyttelsen kan gå videre.

– Jeg tror de som kommer inn med lån nå vil gjøre om gjelden til egenkapital på et senere tidspunkt, for så å bli aksjonærer. Det er umulig å si noe sikkert, men det ville vært positivt for SAS. Det blir spennende å se hvem det blir, men jeg tror det kommer til å være én eller to store aktører, sier Pedersen.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.