Omfanget av interkontinentale flyreiser er helt på bunn som følge av koronakrisen.

– Den oversjøiske trafikken er hardest rammet, og det vil ta lang tid før den kommer tilbake til noe som ligner på et normalt nivå. Vi forventer ikke at dette vil skje før det er funnet en vaksine, sier driftsdirektør Simon Pauck Hansen i SAS til den danske avisen Finans, som er en del av Jyllands-Posten.

SAS har kuttet kraftig i de interkontinentale reisene, og på mange flyreiser er det bare 20–30 passasjerer i fly med mer enn 200 seter. Selskapet tror ikke at de utenlandske rutene virkelig vil komme i gang før en effektiv vaksine mot koronaviruset er utviklet.

Disse tre vaksineprodusentene får resultater denne måneden og neste
Tidligresultater fra tre vaksineforsøk er klare de neste ukene.
00:36
Publisert:

Flyselskapet opplyser at de regner med at det først blir i 2022 flytrafikken vil nærme seg nivåene fra 2019. De lengste rutene vil bruke lengst tid på comebacket, mener SAS.

– Vi ser et tydelig mønster der innenrikstrafikken kommer raskest tilbake, og deretter kommer rutene internt i Skandinavia. De europeiske rutene har begynt å gjenvinne noe av det de mistet, mens de interkontinentale rutene har svært få passasjerer, sier Pauck Hansen.

Historisk minus for SAS

Sommeren er vanligvis tiden på året da flyselskapene tjener godt med penger for å overleve resten av året, men koronakrisen har snudd om på alt som er vanlig i bransjen.

SAS-sjef Rickard Gustafson la i august frem resultatet for perioden fra mai til juli i år, og det ble uvanlig dyster lesing.

I perioden endte det med et underskudd før skatt på rett over to milliarder svenske kroner. Det er det største tapet i et tredje kvartal for SAS noensinne.

For de ni første månedene i regnskapsåret er underskuddet totalt nær syv milliarder svenske kroner før skatt.

Det er både kundene og flyvningene som er uteblitt i selskapets tredje kvartal i år (SAS har avvikende regnskapsår fra november til oktober).

Omsetningen i kvartalet endte på 2,5 milliarder svenske kroner. Til sammenligning var det på 13,6 milliarder svenske kroner i samme periode i fjor.

SAS har i månedlige trafikktall oppdatert omverdenen om unntakstilstanden gjennom krisen. I mai var nedgangen på 94 prosent målt i antall passasjerer, sammenlignet med samme periode i fjor. I juni og juli var nedgangen på 86 og 76 prosent.

Ferske tall fra Norwegian

Fredag kom det nye trafikktall fra Norwegian, som viser hvor mange passasjerer flyselskapet hadde i august.

Tallene viser at det norske lavprisselskapet fløy 313.316 passasjerer i august. Dette er en nedgang på 91 prosent fra samme periode året før.

I august var kapasiteten 94 prosent lavere enn samme måned i fjor.

– Den langvarige krisen som har rammet alle deler av luftfarten fortsetter å skape usikkerhet i alle markeder, noe som gjør at det er helt avgjørende med tilstrekkelig likviditetsstøtte for å beskytte reiselivet, arbeidsplasser og kritisk infrastruktur i Norge over en lengre periode, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.

Norwegian er i likhet med alle andre flyselskap hardt rammet av koronakrisen og tiltakene som er iverksatt for å begrense smitten. Flytrafikken har falt drastisk verden over.

Tall fra den norske flyplassoperatøren Avinor viste forrige uke at flytrafikken har tatt seg noe opp fra de verste ukene i mars, april og mai, men det er fortsatt 71 prosent færre passasjerer enn det var i samme periode i fjor.

Tror på varig endring

Torsdag la Opinion frem en undersøkelse gjort for Gjensidige som viste at fire av ti nordmenn tror de vil fly mindre selv etter at pandemien er over.

– Dette er veldig interessante tall. Resultatene viser at folk, spesielt eldre, har store planer om endrede reisevaner, også etter pandemien, sa kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad om undersøkelsen.

Utenriksdepartementet oppdaterte sine reiseråd torsdag. Nå frarådes reiser til nesten alle europeiske land. Finland og regioner i Sverige og Danmark er blant unntakene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.