Mandag morgen fortsatte meglingen mellom SAS og pilotene i Stockholm, mens streiken nå er inne i den tredje uken.

Nå sitter partene for tredje dag på rad i meglingen etter bruddet. Forhandlingsleder for SAS, Marianne Hernæs, fremstiller det som en avgjørende dag.

– Styret kan ikke se på dette lenger. Det er nok i dag. På ett eller annet tidspunkt må vi innse at slaget er tapt, sa hun til DN på vei inn i Näringslivets Hus.

Sydbank-analytiker Jacob Pedersen, som følger SAS tett, deler oppfatningen.

– Jeg ville blitt veldig overrasket om de gikk hjem for å sove enda en gang. Jeg tror i dag er dagen, om det tar tre eller 30 timer til, så tror jeg det er høyst sannsynlig at de holder på nå til de finner en løsning, sier han.

Jacob Pedersen i Sydbank.
Jacob Pedersen i Sydbank. (Foto: Sydbank)

«Vil være knusende»

Streiken er nå på sin 14. dag etter at forhandlingene mellom SAS og fire pilotforeninger brøt sammen 4. juli.

I forrige uke anslo SAS at streiken koster flyselskapet inntil 130 millioner svenske kroner per dag, og oppga da at den totale kostnaden hadde kommet opp i mellom én og 1,3 milliarder kroner.

Per 14. juli hadde streiken sørget for 2550 kansellerte flyvninger, og berørt over 270.000 passasjerer. 900 piloter er blitt tatt ut i streik.

Maratonforhandlingene tok en pause søndag kveld og ble gjenopptatt mandag morgen. Det har vært tilsynelatende steile fronter.

– Vi jobber på med ny energi i dag. SAS får gjøre og si hva de vil, vi er ferdige når vi er ferdig, skrev Jan Levi Skogvang, leder for SAS-pilotene i Parat, i en sms til DN mandag. Styreleder i SAS Pilot Group, Martin Lindgren, mente det er håp om en løsning i dag.

Øker presset på SAS-pilotene

Pedersen i Sydbank ser på Hernæs' utspill som et virkemiddel for å få opp tempoet i forhandlingene.

–Det høres ut som om dette er en måte å legge press på pilotene på, og for å få fortgang.

Han tror på en løsning etter maratonforhandlingene.

– Hvis ikke vil det være knusende for SAS, som da må snu til plan c eller plan d. Da må man med stor sannsynlighet selge unna eiendeler for å få den nødvendige finansieringen til Chapter 11-prosessen og SAS Forward, sier han.

På spørsmål om hva slags finansiering SAS kan komme til å få fra potensielle nye investorer eller långivere, er ikke analytikeren i tvil.

– Det vil være noe som er uten rente. SAS trenger pengene.

Kan ikke garantere løsning

Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening (NSF) sa at han kan ikke garantere en løsning i dag.

– Det kan bli en avtale i dag, men det behøver ikke å bli det. Vi prøver på det. Det viktigste for oss er å komme frem til en løsning alle kan leve med.

Fortsatt er det flere uløste tema i forhandlingene. Pilotene kjemper for reansettelse av oppsagte piloter og å få på plass en langsiktig tariffavtale.

– All forhandling handler om kompromiss, men vi står i en bisarr situasjon. Det er som om naboen din har stjålet huset ditt, og så krever en høy pris for at du skal få kjøpe det tilbake. Samtidig brenner naboens hus, og du skal hjelpe ham å slukke den brannen. Så det er litt annerledes forhandling.

Tonje Sund, som er presseansvarlig for SAS i Norge, besvarte uttalelsene på følgende måte:

– SAS kjemper nå sin livs kamp for overlevelse, og vår fokus er å redde selskapet – og 8.000 arbeidsplasser. Vi har vært tydelige hele veien på at i dette arbeidet må alle bidra, inkludert pilotene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.