Danske Sydbank forventer at flytrafikken i 2024 vil være tilbake på samme nivå som i 2019. Men noen flyselskaper vil slite mer enn andre for å hente seg inn igjen, viser meglerhusets nye analyse som har sammenlignet regnskapstallene til SAS og seks konkurrenter.

Aksjeanalysesjef Jacob Pedersen spår en dyster fremtid for SAS etter et dypdykk i tallene. Flyselskapet har tapt cirka 12 milliarder svenske kroner under pandemien, noe som gjør det vanskelig å gjenopprette en fornuftig inntjening.

– Det ser elendig ut for SAS når man ser på de økonomiske konsekvensene. 16 års inntjening er foreløpig forduftet. Selskapet må bruke ufattelig mange år med normal inntjening for å innhente det som er forsvunnet på bare seks kvartaler, sier han til Finans.dk.

SAS og Norwegian i bunnsjiktet

Flybransjen er en av de bransjene som er aller hardest rammet økonomisk av korona. Sydbanks rapport viser at det samlede nettotapet i de siste seks kvartalene for et utvalg europeiske flyselskaper er på kolossale 36 milliarder euro. Til sammenligning var selskapenes overskudd på cirka fem milliarder euro i året før korona. Med andre ord tilsvarer de siste seks kvartalenes covid-underskudd mer enn syv års overskudd.

Men det er stor forskjell på hvor motstandsdyktige de ulike selskapenes inntekter er, og lavprisselskapene har den klart mest robuste utviklingen. Deres koronatap tilsvarer «bare» to til fem års inntjening, med Ryanair som «best i klassen».

På bunnen av listen ligger Norwegian og SAS. Men siden Norwegian også gikk med underskudd før koronakrisen, gir ikke sammenhengen like stor mening for Norwegian som for de andre selskapene, påpeker Sydbank i analysen.

Det som imidlertid er et faktum, er at SAS kommer elendig ut i sammenligningen.

Tapet i de siste seks koronarammede kvartalene tilsvarer over 60 ganger flyselskapets inntjening i de fire kvartalene før korona. Disse fire kvartalene var ikke spesielt gode for SAS, som var rammet av en streik våren 2019.

«Gjør vi SAS den tjenesten å måle på det gjennomsnittlige overskuddet i de fem overskuddsgivende årene før koronakrisen, ser det litt penere ut. Da tilsvarer koronaunderskuddet «kun» 16 års inntjening for SAS. Uansett befinner SAS seg i den kjedelige enden av skalaen», skriver analysesjef Jacob Pedersen i analysen.

Spår en lang og vanskelig gjenreisning

Han peker på at SAS står foran en lang og vanskelig inntektsgjenreisning.

– Forretningsmodellen er i spill og må justeres hvis SAS skal ha en sjanse i konkurransen fremover, skriver han.

Selv om SAS er blant de flyselskapene som har kvittet seg med flest medarbeidere og halvparten av de ansatte har mistet jobben, har selskapet kun blitt kvitt 35–40 prosent av lønnsutgiftene siden de dyreste medarbeiderne har fått beholde jobbene sine. Og i takt med at trafikken vender tilbake, blir SAS nødt til å ansette flere.

Sydbank skriver også i analysen at nye reisemønstre kan ramme SAS spesielt hardt, siden man anslår at forretningsreisende vil reise mindre enn før og at trafikken må dreies mer i retning av fritidsreiser.

– En høyere andel fritidsreisende og mer direkte trafikk er noe nær et skrekkscenario for SAS, påpeker Jacob Pedersen.

«Krever et oppgjør»

Han har vanskelig for å se at SAS vil utvikle seg i retning av et lavprisselskap, selv om det kan vinne en del av de fritidsreisende som i dag flyr med Norwegian og Easyjet. Dette krever imidlertid at kostnadene senkes markant og at SAS samtidig fintuner produktet til de forretningsreisende og vinner markedsandeler her. Da har inntektskabalen bedre forutsetninger for å gå opp, ifølge Pedersen.

Det er likevel en lang vei å gå, understreker han:

– Og det krever et oppgjør med mange av de bærende strukturene og prosessene i SAS-organisasjonene i dag, ikke minst å få medarbeidernes oppbakking til markante endringer. Dessuten må forandringene skje raskt – ellers risikerer SAS igjen å mangle penger.

SAS er klar over at endringer er helt nødvendig for å tjene penger fremover. På vei ut av pandemien vil SAS plassere nye fly og ansatte i datterselskaper utenfor morselskapet, viser en intern epost fra ledelsen. Det skrev DN i forrige uke.

Tidligere den uken skrev DN at SAS-ledelsen går videre med planene om å etablere et nytt datterselskap i Danmark der det fra neste år skal være helt nye fly og eget mannskap med mer effektive kollektivavtaler enn i morselskapet. Norske pilot- og kabinforeninger gikk ut mot ledelsen og kalte planene for «fagforeningsknusing».

Går egne veier

SAS-ledelsen går egne veier i forsøket på å kutte kostnader etter pandemien.

DN har fått tilgang på en epost fra SAS’ konserndirektør Simon Pauck Hansen sendt 1. september til de ansatte og med beskrivelse av en ny operativ modell. Der kommer det frem at SAS i 2022 bare vil vokse i nye datterselskaper – SAS Midsize og SAS Ireland.

Pauck Hansen skrev da i en epost til DN:

– SAS står foran en ny virkelighet med enda tøffere konkurranse og endret reisemønster. Vi jobber med en plan for å skape et konkurransedyktig SAS som skal stå sterkt også etter pandemien.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.