Få har lidd mer enn flyselskapene under koronakrisen, og SAS er intet unntak. Pengene har rent ut, rundt 95 prosent av inntektene er borte, og rundt 40 prosent av de ansatte har måttet gå.

Nå har selskapet lansert kampanjepriser og utvidede muligheter for avbooking, i håp om å få fart på bestillingene og flere kroner inn i kassen. Foreløpig til liten nytte, skriver den svenske avisen Dagens Industri.

– Fordi det er usikkerhet rundt restriksjoner og smittespredning generelt, velger mange å vente. Det er blitt stadig viktigere å tilby kundene fleksibilitet, sier SAS sin svenske pressesjef, Freja Annamatz til Dagens Industri.

I den ferskeste kvartalsrapporten skrev flyselskapet at de venter en halvering av det som er det normale antallet reisende i sommer.

NHH-professor tror SAS blir rammet hardest av jobbreisekuttet etter korona dnPlus

– Vi er fortsatt ikke ute av pandemien, og vi må nok vente til 2022 før vi ser et normalt etterspørselsnivå, sier Annamatz.

SAS planlegger nå å gjenåpne 180 direkteruter til steder rundt om i Europa til sommeren, forutsatt at restriksjonene på destinasjonene har lettet ved den tid.

– Vi vil vi følge etterspørselen nøye og tilpasse tilbudet etter behov, sier John Eckhoff, pressesjef i SAS Norge, til DN.

Blant destinasjonene som allerede har begynt å ønske turister velkommen i mindre skala, finner vi de spanske byene Alicante og Malaga.

– Vi ser at det er en økning i booking, særlig mot slutten av sommeren og utover høsten. Det er mange som ønsker seg til varmere strøk, og det er spesielt Spania og øvrige land rundt Middelhavet som trekker. Samtidig er bookingen på et langt lavere nivå enn det som er vanlig på denne tiden, sier Eckhoff til DN.

Også Norwegian er rammet hardt, men flyselskapet ønsket ikke å kommentere utviklingen mandag.

Katastrofeår

Koronaåret ble et skikkelig katastrofeår for flyselskapet SAS, og ting har ikke sett veldig mye lysere ut i starten av 2021. En periode så det ut til å gå mot full gjenåpning, men på nyåret har smitten blomstret opp rundt om i Europa, som har medført mer omfattende tiltak, herunder reiseforbud enkelte steder.

I perioden fra november i fjor til januar i år endte omsetningen på 2,3 milliarder svenske kroner, ned fra 9,7 milliarder svenske kroner i samme periode året før. Resultat før skatt ble på minus 1,9 milliarder svenske kroner, sammenlignet med et underskudd på 1,1 milliarder svenske kroner i samme periode året før.

Etter rapporten fra første kvartal sa SAS-sjef Rickard Gustafson til DN at han så mørkere på tingenes tilstand.

– Overalt, også i Norge, er det strammet inn, og det har senket etterspørselen til et minimum. Det er verre enn jeg trodde for fire til seks måneder siden. Derimot ser vi at vaksineringen er godt i gang, så jeg har kanskje mer forhåpninger frem mot sommeren om en fremgang – at landene tør å lette på restriksjoner og tillater at vi skal reise, sa Gustafson.

Før han la til:

– Jeg er ikke naiv, og tror ikke det blir en normal sommer. Men at vi i juli og tidlig i august kanskje er opp på halvparten av hva som er normalt om sommeren.

Analytiker om pilotavtale i SAS: «Blottet for effektiviseringer» dnPlus

Flyselskaper fødes

Mens SAS og Norwegian har ligget i stabilt sideleie gjennom pandemien og ventet på statlig pengestøtte, har en rekke nye flyselskap blitt etablert.

Blant dem er Erik Braathens Flyr, som ble notert på markedsplassen Euronext Growth tidligere i år. I forbindelse med noteringen hentet selskapet rundt 600 millioner kroner i en emisjon, hvor flere kjente fjes var med som hjørnesteinsinvestorer, deriblant Øystein Stray Spetalen og Jan Petter Sissener.

– Jeg tror dette er helt riktig timing. Du har 5,5 millioner nordmenn som drømmer om å få lov til å reise igjen og de andre ligger helt nede for telling, sa Sissener i forbindelse med kapitalinnhentingen.

Nylig lanserte også Bjørn Tore Larsen et nytt flyselskap ved navn Norse Atlantic Airways. Med seg på laget har han fått Norwegian-gründerne Bjørn Kjos og Bjørn Kise. Sammen ønsker de å etablere et flyselskap som tilbyr reiser over Atlanteren til lave priser – slik Bjørn Kjos i sin tid drømte om å gjøre med Norwegian. Selskapet har allerede signert en leasingavtale for ni Boeing-fly, men det møter også motstand i den amerikanske kongressen.

Samtidig som de nye flyselskapene flyr opp, vil SAS trolig lide av en pilotmangel som kan komme til å ramme hele bransjen. Ifølge en rapport fra Oliver Wyman, som Dagens Industri referer til, vil det være et globalt underskudd på 34.000 piloter – et tall som kan øke til 50.000, hvis gjenåpningen går raskere enn først antatt.

På spørsmål fra DI om SAS kan møte etterspørselen, svarer Annamatz følgende:

– Vi får følge hvordan utviklingen går fremover. Så snart vi har etterspørsel og et behov vil vi prøve å fly så mye det går, sier hun. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.