– Vi fortsetter å fly, sier SAS' pressesjef John Eckhoff om flyprogrammet til og fra Spania de kommende dagene og ukene.

Det er beskjeden fra flyselskapet tross advarselen fra Folkehelseinstituttet (FHI) om at Spania kan havne i «rød» sone – og at reisende derfra i så fall må i karantene – om reiserådene endres fredag. Den nye vurderingen skyldes økt koronasmitte i deler av Spania de siste dagene.

SAS vil se an myndighetenes råd fredag.

– Deretter vurderer vi markedet og etterspørselen, og justerer trafikkprogrammet etter det, sier Eckhoff.

Kan bli kanselleringer

SAS har i løpet av sommeren gjenåpnet direkteflyvninger fra Norge til Malaga, Alicante, Las Palmas, Maalorca, samt en ukentlig rundtur til Barcelona.

Norwegian flyr for tiden fra Norge til Malaga, Alicante, Barcelona og Palma de Mallorca.

Pressesjef John Eckhoff i SAS.
Pressesjef John Eckhoff i SAS. (Foto: Gunnar Lier)

Siden mars i år har selskapene merket at etterspørselen raskt endrer seg når myndighetene kommer med reiseråd, eller hvis nye råd er like rundt hjørnet. Det betyr antakelig at nordmenn for øyeblikket er svært forsiktig med å booke Spania-ferie før en ny beslutning fredag, i frykt for å havne i hjemmekarantene etter ferien.

– Erfaringsmessig er det primært myndighetenes reiseråd og de ulike landenes restriksjoner som påvirker etterspørselen etter flyreiser. Sånn sett er det grunn til å tro at nye reiseråd fredag vil påvirke etterspørselen etter flyreiser til Spania – i begge retninger. Altså at dersom det blir rødt, så reduseres etterspørselen, sier Eckhoff.

Men en positiv vurdering kan gi et plutselig oppsving i bestillingene igjen:

– En opprettholdelse av grønt påvirker etterspørselen i motsatt retning.

Kostbart å stenge igjen

Norwegian vil ikke si om det blir kanselleringer av flyvninger med Spania i «rød» sone, men holder muligheten åpen.

– Det er for tidlig å si om dette får konsekvenser for trafikken. Det er ikke sikkert at endring til «rød» sektor innebærer endringer, om vi merker at det fortsatt finnes en interesse for å fly mellom de to landene, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikasjonsansvarlig i Norwegian i en kommentar.

Norwegian var gjennom en vanskelig og tidvis dramatisk restrukturering av økonomien i vår, og ble reddet på målstreken av kreditorer og aksjonærer i mai. I midten av juni varslet Norwegian-sjef Jacob Schram gjenåpning av en rekke ruter, og gjorde det samtidig klart at selskapet trenger mer egenkapital i løpet av året.

Han gjentok også at det er risikabelt å åpne ruter, hvis de senere må lukkes igjen.

– Det vi gjør nå, er ruter som er minst risikobetinget i etterspørselen vi ser, og flyvningene er kort forut i tid. Det betyr at vi får inn pengene relativt hurtig – flyvningene skjer i juli, august og september – og vi regner med positiv kontantstrøm. Derfor betyr ikke dette et stort pengebeløp i seg selv. Risikoen er hvis markedet snur, vi må stenge ned igjen og kan ha påført et pengebehov. Den risikoen må vi ta som selskap, det at vi ikke sitter i sement, men kan snu oss rundt hurtig, sa Schram.

SAS med rød alarm

Også SAS står i en økonomisk knipe, tross at hovedeierne – den svenske og danske stat – har lovet å gå inn med 12 milliarder svenske kroner i frisk egenkapital. En redningsplan krever også godkjennelse hos eiere av obligasjonsgjeld, og det har allerede mislyktes en gang. Onsdag kom meldingen om at SAS lar være å betale renter på et obligasjonslån på 1,5 milliarder svenske kroner for å sikre mest mulig likviditet til driften.

DN har bedt om kommentarer til den finansielle situasjonen fra SAS' finansdirektør Torbjørn Wist, men han ønsker ikke å uttale seg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.