- Det er synd og en skam. Det er en tragedie at en lønnsom virksomhet nettopp ble vandalisert av en skatt som ikke tjener noe formål, sier driftsdirektør David O'Brien i Ryanair til DN etter pressekonferansen der det irske flyselskapet bekreftet at det avvikler virksomheten ved Moss Lufthavn Rygge. Bakgrunnen er en flypassasjeravgift på 80 kroner, som innføres onsdag 1. juni.

O’Brien holdt ikke tilbake med ordbruken under pressekonferansen heller.

BAKGRUNN: - Dette er en tragedie

I tillegg til å avslutte virksomheten på Rygge annonserte selskapet at det fra slutten av oktober vil fly daglige ruter til London og Vilnius fra Oslo Lufthavn Gardermoen, landets største flyplass.

«Irrasjonell strid»

Han benyttet muligheten til å komme med følgende utfordring til sine norske konkurrenter:

- Når våre passasjerer tvinges til å betale en høy skatt og høye flyplassavgifter kan vi like så godt konkurrere med SAS og Norwegians ruter, hvor vi alltid vil ha den laveste kostnaden og vil vinne, sier han.

Ryanair-direktøren hevder også ovenfor DN at Ryanair alltid har hatt muligheten til å være «bedre og billigere» enn de norske flyselskapene på Gardermoen.

- Hvis dere alltid har hatt muligheten til å slå Norwegian og SAS på Gardermoen, hvorfor venter dere helt til nå med å fly derfra?

- Gardermoen har ikke vært en prioritet for oss. Vi har heller prioritert å bygge opp vår virksomhet i større land, sier O’Brien.

Han forteller også at striden mellom Norwegian og SAS har vært et uromoment.

- I tillegg pågår det en irrasjonell krig mellom SAS og Norwegian. Ingen av dem er selskaper med særlig gode utsikter, sier han og forteller at han ofte får spørsmål fra luftfartsinvestorer om hva Norwegian og SAS holder på med.

- Til dem sier jeg: Hvorfor skal man bli med i en skytekamp i en telefonboks når man har andre ting å gjøre?

- Ikke redd

SAS er helt enig i O'Briens karakterisering av konflikten mellom de norske flyselskapene.

Den mye omtalte striden mellom de to selskapene omhandler Norwegians ønsker om å få tillatelser til å bruke sitt irske datterselskap til flyvninger i USA. En rekke internasjonale fagorganisasjoner og konkurrerende flyselskaper har gått ut mot denne praksisen.

SAS har ved flere anledninger stilt seg bak motstanden mot Norwegians USA-prosjekt. Det er dette Ryanair-direktøren kaller «en irrasjonell krig».

- Det er vi helt enig i. Vi har ingenting i mot Norwegian. Vi deltar i en saklig og demokratisk prosess, og adresserer våre synspunkt til myndighetene. Adressaten er ikke Norwegian, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DN.

I et høringsbrev til regjeringen har SAS har tidligere blant annet advart mot at flere tusen arbeidsplasser i Norge står i fare for å forsvinne dersom regjeringens forslag til ny utlendingsforskrift for internasjonal luftfart blir gjennomført.

Les mer om dette på DN.no:

Når det gjelder den økte konkurransen fra Ryanair på Gardermoen, er ikke Johansen bekymret. Han anslår at omlag 70 prosent av SAS' konkurrenter er lavprisselskaper.

- Vi står oss meget godt i denne konkurransen, og er ikke på noen måte redd for den, sier han.

Venter tøff konkurranse

Norwegian ønsker på sin side konkurransen på Gardermoen velkommen, men deler ikke O'Briens syn på Norwegians forhold til konkurrenten SAS.

- Den karakteristikken får stå for Ryanairs egen regning. Norwegian konkurrerer med alle – også med SAS og Ryanair, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.

Han tror tror den økte konkurransen kan være en god ting.

- Det blir tøffere konkurranse, og det er bra for forbrukeren, sier han.

Sandaker-Nielsen legger til at SAS' karakteristikk av situasjonen er «trist»:

- SAS er den eneste konkurrenten som forsøker å stoppe Norwegian AirInternationals søknad om amerikansk flytillatelse. Selskapetinnfrir alle krav i Open Skies-avtalen mellom USA og Europa og visynes det er trist at SAS tyr til skittkasting og usannheter i sittdesperate forsøk på å stoppe en konkurrent, sier han.

Følg markedet på DN Investor

Les også på DN.no:

Solberg om Ryanair: - Spørsmålet er om alle land bare skal legge seg på ryggen  

Rygge takket nei til halvparten

Fredriksen selger eiendom for milliarder

Vil snu opp ned på krisebransje dnPlus  (DN+)

Krangler om spionasje, oppskriftstyveri og ryktespredning dnPlus  (DN+)

 Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Dette må du vite om "brexit", milliarder i sluttpakke til oljeselskapene - og en milliardær og et gribbefond som har planen klar for kriserammede offshorerederier.

- Anbefalt av DNtv:

Opec møtes torsdag for å vurdere oljemarkedet
DNs kommentator Bård Bjerkholt forklarer hvorfor det vil være stor interesse rundt møtet.
04:07
Publisert:

Presis tysker
02:17
Publisert:
 

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.