Både SAS og Norwegian gjør dystre spådommer om lavere billettinntekter i sommer til skamme. I hvert fall hittil.

Fredag melder SAS at billettinntektene er kraftig opp i juni.

Den såkalte yielden, det vil si inntektene per passasjerkilometer, økte 7,6 prosent mot samme periode i fjor, mens enhetsinntektene, som er passasjerinntektene per tilbudte setekilometer, var opp 7,2 prosent.

Bildet er det samme for Norwegian.

Torsdag varslet lavprisselskapet at yielden steg ni prosent i juni sammenlignet med samme måned i fjor, mens inntektene per tilbudte setekilometer var opp ti prosent i samme periode.

Overkapasitet

Selv om verdiene er noe lavere om man justerer for valuta, er bildet at begge flyselskaper klarer å ta ut høyere billettpriser enn på samme tid i fjor.

Dette står i sterk kontrast til spådommer fra blant annet Ryanair og Lufthansa.

De har gitt uttrykk for at overkapasiteten på det europeiske rutenettet ikke vil gjøre det mulig å ta ut høyere billettpriser over sommeren, som er den perioden av året der flyselskapene tjener mest penger.

Ryanair advarte

Allerede i februar varslet Ryanair at årets sommersesong ville bli knalltøff.

«Vi deler ikke den senere tids optimistiske syn fra enkelte av våre konkurrenter om at billettprisene skal stige for sommeren 2019», het det i kvartalsrapporten som ble lagt frem på tidspunktet.

Ankepunktet er overkapasitet i Europa.

«I mangel på avskalling fra flere europeiske flyselskaper, og på grunn av nylige fall i oljeprisene (som gjør at konkurrenter som flyr med tap og ikke har sikret seg overlever lenger), forventer vi at overkapasiteten i innen kortdistansetrafikken å fortsette gjennom 2019, og føre til et svakere – ikke sterkere – billettprisklima», skrev Ryanair.

Spår lønnsomhet

Norwegian har vært under hardt press det siste året, og hentet tidligere i vår inn tre milliarder kroner for å styrke selskapets finansielle stilling.

Parallelt har Norwegian iverksatt innsparingsprogrammet #Focus2019, som skal gi besparelser på minst to milliarder kroner. Det har imidlertid vært en bred oppfatning at flyselskapet må klare å ta ut høyere billettpriser for oppnå bærekraftig lønnsomhet.

Konsernsjef Bjørn Kjos har imidlertid stått klippefast på at Norwegian vil klare å legge frem overskudd for 2019, tross i konkurrentenes spådommer, og ikke minst, problemene som har oppstått ved at flytypen Boeing 737 Max er blitt satt på bakken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.