Striden mellom SAS og fagforeningene til piloter og kabinansatte spisser seg til. Onsdag melder YS-tilknyttede Parat – som organiserer piloter og kabinansatte i SAS i Norge – at det stevner SAS for arbeidsretten i Norge.

Det melder selskapet i en pressemelding.

Parat går til sak fordi det mener en rekke oppsagte SAS-piloter under korona har krav på å bli ansatt i sine tidligere jobber og med samme kollektivavtale i morselskapet. I stedet har SAS planer om å vokse på vei ut av korona med to nye datterselskaper – SAS Link og SAS Connect – og med nye kollektivavtaler gjennom fagforeningen FPU – tilknyttet dansk LO.

Parat-advokat Christen Horn Johannessen bekrefter varselet om søksmål.

– Vi mener det er SAS som konsortium som selger billettene til alle flygningene. Alt billettsalg gjort av SAS-konsortiet har da også en forbindelse til de avtaler som er inngått med våre medlemmer. SAS-konsortiet er derfor bundet og begrenset av disse avtalene, sier Johannessen i en pressemelding.

To søksmål på rad

Sist uke meldte Svensk Flygerförening på vegne av piloter i Sverige at det stevner SAS for arbeidsretten, og mener SAS i for stor utstrekning har leid inn fly og mannskap fra andre selskaper til å fly SAS-ruter i 2018 og 2019.

Praksisen med innleie fra andre selskaper – inkludert selskaper SAS eier selv – er en del av søksmålet også i Norge.

Pilotene har en avtale med SAS, der det er en grense på 13 prosent av selskapets produksjon som kan settes ut til andre flyselskap.

– Våre beregninger viser at SAS nå setter ut en vesentlig, og mye større del av flygningene til andre, nyopprettede flyselskap. Det var aldri hensikten. Det fører til at våre oppsagte kolleger ikke får jobben tilbake. Dette mener vi er moralsk helt forkastelig og totalt uakseptabelt, sier leder Jan Levi Skogvang i SAS Norge Flygerforening, en del av Parat Luftfart.

SAS vil bare gi en kort kommentar til varselet fra Parat.

– SAS’ vurdering er at endringene er innenfor det avtaleverket vi er forpliktet av, skriver informasjonssjef John Eckhoff i en epost.

Arbeidstagerorganisasjoner går hardt ut mot dansk fagforening etter avtaler med SAS og Norwegian: – Direkte ubegripelig og veldig opprørende dnPlus

Ville gi alle jobb – fikk nei

Denne uken ble det kjent at SAS i to omganger det siste året har tilbudt pilotforeningene i selskapet en garanti for at mange av de oppsagte pilotene skulle få tilbake jobben i morselskapet – i bytte mot store og varige kostnadskutt.

Leder Martin Lindgren i SAS Pilot Group (SPG) – som er paraply for fire pilotforeninger i tre land – sa til DN at garantiene fra ledelsen ikke var «reelle», og det ville ikke gå med på kutt som varte til 2025.

Om et forslag til garanti i fjor høst, sa Lindgren denne uken:

– I den avtalen fantes en «force majeure»-klausul som sa at selskapet hadde mulighet til å gå ut av garantien om det inntreffer. Ser man på hvordan markedet har vært siden i fjor høst med en ny smittebølge, var det langt fra den utviklingen man håpet på. Min bedømmelse er at klausulen hadde blitt aktivert.

I mars i år ville SAS-ledelsen gi alle 560 oppsagte piloter tilbake jobben i morselskapet, i bytte mot store kutt.

På den tiden var koronavaksineringen i hele Europa godt i gang, og det var ventet en forsiktig bedring for flybransjen frem mot sommeren.

SAS' konserndirektør Simon Pauck Hansen sa mandag til DN:

– Garantien ville ha sikret 560 oppsagte piloter ansettelse innen 2024. Den eneste forutsetningen var at SAS skulle få holde fast ved en markedslederposisjon ved å gjennomføre nødvendige effektiviseringer. Det tror vi fortsatt på i dag.

De siste månedene har selskapet endret kursen, og vil neste år bare vokse gjennom to nye datterselskaper: SAS Link og SAS Connect.

Rekrutteringen til de nye datterselskapene – med nye kollektivavtaler i danske FPU – er allerede godt i gang.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.