Rundt 900 SAS-piloter kan gå ut i streik fra 29. juni dersom ledelsen og pilotene ikke kommer til enighet gjennom megling.

Torsdag ble det klart at SAS-pilotenes fagforening har levert plassoppsigelse til Riksmekleren. Samtidig varsler SAS Pilot Group, som er en sammenslutning av de fire pilotforeningene i SAS, mulig streik etter en langvarig strid med SAS-ledelsen og tariffsamtaler som strandet i mars.

– Det er ingen annen utvei. Vi er i en situasjon der SAS har avkrevd pilotkorpset for 30 prosent besparelse. Samtidig har de flyttet jobbene våre til bemanningsbyrå, sier Roger Klokset, leder i Norske SAS-flyveres forening til NRK.

Det kriserammede flyselskapet har behov for å hente 9,5 milliarder svenske kroner i frisk egenkapital til selskapet, og SAS-ledelsen går hardt ut mot streikevarselet.

– Pilotforeningene viser en sjokkerende dårlig forståelse for den kritiske situasjonen SAS står i, sier pressekontakt Tonje Bjerve Sund i SAS.

Kan koste dyrt

Flyanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank tror imidlertid en pilotstreik i sommerferien kan bli «riktig dyrt» for det kriserammede flyselskapet. Han anslår at en streik kan koste SAS rundt 80 til 90 millioner svenske kroner dagen.

Samtidig regner Pedersen med at passasjerer fremover vil unngå å kjøpe SAS-billetter i denne perioden til det har kommet en avklaring.

– Færre billettbestillinger vil koste penger og skape et sluk i pengekassen. Dessuten minner streiken interesserte investorer om konfliktene i SAS, som gjøre det vanskeligere å tiltrekke ny kapital, skriver Pedersen og legger:

– Til slutt vil en potensiell streikestart sammenfalle med sommerferien, som vil ha stor skade på omdømmet hos fritidsreisende, som i fremtiden vil være mye viktigere for SAS på grunn av færre forretningsreisende.

Han understreker samtidig at SAS hadde mer enn åtte milliarder svenske kroner i likvider ved utgangen av april, så en pilotstreik alene på kort sikt vil ikke føre selskapet inn i en konkurs. Pedersen gjentar at han har en salgsanbefaling på flyselskapets aksjer.

Vanskeligere forhandlinger

Streikevarsel og en mulig fremtidig streik gjør det ifølge Pedersen vanskeligere å gjennomføre flyselskapets kostnadskuttpakke, kjent som SAS Forward.

Det kan også ifølge flyanalytikeren gjøre det vanskeligere å hente 9,5 millioner kroner i friske penger, som er målet som selskapet har satt seg.

– Lykkes de med kostnadsreduksjonsavtaler med pilotene (og unngår streik), kan forhandlinger med kreditorer om ettergivelse av gjeld faktisk bli vanskeligere, da kreditorer kan se et mer konkurransedyktig SAS som kan betale mer av gjelden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.