«Jeg er jævla dust

Men jeg har utsikt

SAS Plus / SAS Pussy»

Rapgruppen Karpe har lånt merkevaren for SAS’ dyreste flybilletter til sin nyeste låt – som er på tredjeplass på Spotifys liste i Norge – og i et P3-intervju omtaler duoen det som «et tullete uttrykk for den litt middelmådige toppen av suksess man oppnår som kjendis i Norge».

SAS-sjef Rickard Gustafson (54) gleder seg til å få rapperne om bord.

– De er velkomne til å fly SAS Plus igjen!

SAS er spesielt opptatt av kunstig intelligens i Austin – og redd for at fotografen skal falle ned en trapp bak seg. Fra venstre: Leder i SAS Labs, Massimo Pascotto, konsernsjef Rickard Gustafson og it-direktør Mattias Forsberg.
SAS er spesielt opptatt av kunstig intelligens i Austin – og redd for at fotografen skal falle ned en trapp bak seg. Fra venstre: Leder i SAS Labs, Massimo Pascotto, konsernsjef Rickard Gustafson og it-direktør Mattias Forsberg. (Foto: Johannes Worsøe Berg)

For andre år på rad har SAS tatt med seg partnere innen reiseliv, teknologi og musikk til konferansen South By Southwest i Austin i USA. Torsdag kveld åpnet Gustafson et utested i byen som for anledningen er omdøpt House of Scandinavia.

De neste fem årene står flybransjen overfor de mest omfattende endringene digitalt så langt. Gustafson har to prioriteringer for å løfte kundeopplevelsen:

– Fly og teknologi.

Må investere et milliardbeløp

SAS har satt opp to direkteflyvninger til og fra prærien i Texas.

– Om to slike flyvninger hadde vært lønnsomt, så hadde vi gjort det oftere, sier Gustafson.

Han innrømmer at både flyvningene og promoteringen i Austin er et tapsprosjekt i seg selv. For SAS handler det om å finne inspirasjon til hvordan vi reiser i fremtiden.

– Vi vil bidra til nytenkning. Det ser jeg også som en viktig del av hva SAS står for, sier han.

For tre år siden satte SAS av 500 millioner kroner til teknologisk utvikling, og pengene er allerede brukt opp. Fremover kreves det enda mer penger for å modernisere både it-systemer og helt nye digitale løsninger. Investeringene vil antagelig passere én milliard kroner i løpet av fem år.

– Jeg vil ikke gi noe eksakt beløp. Men den digitale utviklingen går så raskt at vi må ha store investeringer om vi skal ha mulighet til å ha en konkurransefordel, sier Gustafson.

Slik blir flyreisen din i 2024

SAS-sjefen blir ivrig når han utfordres til å fortelle hvordan kundens reise endres frem mot 2024:

  • Før avreise: Passasjerene kan snart feste digitale bagasjelapper til bagasjen. Det kobles direkte til boardingkortet på mobilen og kan spores der.

– På flyplassen setter man bagasjen på båndet og den transporteres videre automatisk, sier Gustafson.

  • I sikkerhetskontrollen: Man går gjennom en sluse som tar hensyn til digital og personlig informasjon om deg. Har du lav sikkerhetsrisiko, kan du gå rett gjennom uten en omfattende kontroll. På noen flyplasser i USA finnes det allerede en lignende løsning i tidlig fase – kalt «Global Entry». Disse passasjerene slipper å åpne bagasjen for en sjekk.

– Om du ønsker det: I fremtiden møter du ikke en person før du er om bord i flyet og hilser på personalet, sier Gustafson, og legger til:

– Sikkerhetskontrollen er det mange opplever som det mest stressende, og det kan bli mye mer effektivt. Det sparer tid og kostnader.

  • I luften: Hvis bagasjen ikke kom med på flyet eller forbindelsene videre er forsinket, får du beskjed på mobilen allerede før du har landet.

– I stedet for å vente ved bagasjebåndet, skal vi sende en beskjed på forhånd. Om bagasjen er forsinket, skal vi si: «Det beklager vi og bagasjen sendes direkte dit du bor. Du kan bekrefte at adressen vi har er riktig.» Så drar du rett fra flyplassen.

Kunstig intelligens i motoren

SAS’ teknologidirektør Mattias Forsberg har en digital nyhet med til Austin – den nye chatboten «Turi». Stemmestyring og kunstig intelligens er et stort tema på årets konferanse.

– Om fem år tror jeg over halvparten av kundene bruker stemmestyring i kontakt med oss på en eller annen måte. For eksempel ved informasjon om flyvninger, innsjekk eller booking, sier Forsberg.

På prærien i Texas ligger storbyen Austin (bildet), som er blitt et sentrum for teknologi i USA og konkurrerer med blant annet Silicon Valley utenfor San Francisco om de klokeste hodene. Her ankom DN byen med et amerikansk flyselskap.
På prærien i Texas ligger storbyen Austin (bildet), som er blitt et sentrum for teknologi i USA og konkurrerer med blant annet Silicon Valley utenfor San Francisco om de klokeste hodene. Her ankom DN byen med et amerikansk flyselskap. (Foto: Johannes Worsøe Berg)

Kunstig intelligens brukes snart i hele virksomheten.

– Vi kan bruke store datamengder til å forutsi når flydeler er klare for å skiftes ut. Vi blir flinkere til å planlegge crewet, sier Gustafson.

Får endelig en yngre flåte

Konkurrenten Norwegian har sett forretningsmuligheter innen blokkjedetekonologi og kryptovaluta. I fjor ble selskapet Norwegian Block Exchange grunnlagt.

– Hvorfor skal vi gi bort en del av verdikjeden til kredittkortselskapene og la dem ta betalt store summer for det, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos på en luftfartskonferanse i Bodø tidligere i vinter.

Norwegian var først ute med å investere enorme beløp i helt nye fly på både kort- og langdistanse.

I dag er snittalderen på Norwegians fly under fire år, mens SAS’ snittalder er på ti år. Nå kommer SAS etter.

– I 2024 flyr vi bare med nyeste generasjons fly på både kort- og langdistanse, sier Gustafson.

Den svenske artisten Paul Rey (bak) varmet opp skandinaver i Austin torsdag.
Den svenske artisten Paul Rey (bak) varmet opp skandinaver i Austin torsdag. (Foto: Johannes Worsoe Berg)

Mot slutten av dette året tar SAS imot sitt første langdistansefly av typen Airbus A350 – det mest drivstoffeffektive på markedet. Innen fem år skal de eldste flyene av typen A340 være ute av flåten.

SAS-sjefen må erkjenne at økte investeringer trengs for å takle konkurransen.

– På et marginalt nivå kan man skape seg en fordel ved å være tidlig ute, men konkurrentene kommer fort etter. Fremover har vi mest å hente innen kunstig intelligens for å forutse problemer tidlig og bli mer effektive.

– Og hvis kundene gjør nesten alt selv, så trenger dere færre ansatte på bakken?

– Det er den veien det går i flere bransjer. Jeg tror det frigjør ressurser og skaper helt nye forretningsmuligheter, sier Gustafson.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Ryanair-sjefen: – En bør snakke sant om Norwegian: Forretningsmodellen deres er ødelagt
01:51
Publisert: